Mercedes, Renault, Nissan och Ford gör bränsleceller

Mercedes har redan bildat allians med Renault/Nissan men nu utökas familjen med Ford. De fyra biltillverkarna ska gemensamt ta fram teknik för elbilar med bränsleceller där vätgas kan omvandlas till el. Beskedet kommer mindre en vecka efter att BMW och Toyota bekräftade en liknande allians.
Annons


Kan elbilar som inte drivs av tunga batteripaket utan vätgas vara en framtidsmodell? Kanske det är ett tecken i tiden då vi inom mindre än en vecka fått två besked i denna riktning.

Förra torsdagen (24 januari) meddelade BMW och Toyota att man gemensamt ska utveckla en sportbilsplattform. Men man ska dessutom utveckla lättviktsteknik, forska kring nästa generation batterier och även samarbeta kring tekniken för bränslecellbilar.

Nu presenterar Mercedes, Renault, Nissan och Ford en liknande allians för att utveckla gemensam teknik för bränsleceller. Målet är att nå fram till produktionsfärdiga komponenter som kan sättas in i serieproduktion till 2017. Tekniken blir gemensam men varje biltillverkare gör helt egna modeller med bränsleceller och vätgastankar.

Mercedes, Renault, Nissan och Ford gör bränsleceller
Från vänster till höger: Raj Nair, vicepresiden för ”Global Product Development” hos Ford Motor Company, i mitten Thomas Weber som är styrelsemedlem och utvecklingschef hos Daimler AG samt till höger Mitsuhiko Yamashita, styrelsemedlem och utvecklingschef hos Nissan Motor Company (allianspartner med Renault).

En bränslecell omvandlar elektrokemiskt den energi som lagrats i vätgas till el som driver den elektriska motorn (eller motorerna) i en elbil. Istället för ett stort, tungt och dyrt batteripaket bärs energin i vätgasen och den enda restprodukten vid omvandlingen är vanligt vatten. Nackdelarna med systemet är att vätgas ihop med syre bildar explosiv knallgas och att det krävs en helt ny infrastruktur med speciella tankstationer för att fylla på vätgas.

Alla de fyra biltillverkarna har var för sig arbetat med bränsleceller för vätgas men nu kan man alltså gemensamt dela på kostnaderna för att nå fram till färdiga bilmodeller, redo för serieproduktion om några år. Mercedes har redan producerat mindre serier av B-klass ”F-Cell” för några av de marknader där det finns ett system för att fylla på vätgas, framför allt i Kalifornien.

”Vi är helt övertygade om att bränslecellbilar kommer att spela en central roll i framtiden för att skapa utsläppsfria bilar,” sa Mercedes utvecklingschef Thomas Weber. ”Det här samarbetet skapar tekniska produkter som snart blir tillgängliga för många kunder runt om i världen.”

 

Mer information finns i den svenska pressreleasen från Ford Motor Company AB, se rutan nedan.

Mercedes, Renault, Nissan och Ford gör bränsleceller
Mercedes har tillverkat mindre serier av B-klass med bränsleceller för de marknader där man kan tanka vätgas. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det strategiska samarbetet mellan Daimler och Renault/Nissan-alliansen tecknar avtal med Ford för att skynda på den kommersiella utvecklingen av bränslecellsfordon

Daimler AG, Ford Motor Company och Nissan Motor Co., Ltd. har undertecknat ett unikt trepartsavtal för en gemensam utveckling av bränslecellssystem. Syftet är att snabbare kunna göra utsläppsfri teknik tillgänglig och kraftigt minska investeringskostnaderna.
Samarbetet förväntas leda fram till att man redan 2017 lanserar världens första bränslecellsbil för volymtillverkning.
Det unika samarbetet omfattar tre världsdelar och tre företag som tillsammans ska ta fram globala specifikationer och komponentstandarder.
Avtalet skickar en tydlig signal till leverantörer, politiker och fordonsbransch att det nu är dags att vidareutveckla infrastrukturen för vätgas världen över.

YOKOHAMA, Japan, den 28 januari 2013
Daimler AG, Ford Motor Company och Nissan Motor Co., Ltd har undertecknat ett unikt trepartsavtal för att skynda på den kommersiella utvecklingen av tekniken för bränslecellsfordon (FCEV; fuel cell electric vehicle).

Syftet med samarbetet är att man tillsammans ska utveckla ett system för bränslecellsdrivna elbilar, samtidigt som man begränsar varje bolags investering i den nya tekniken. Vart och ett av företagen kommer att investera lika mycket i projektet. Strategin – som går ut på att så mycket som möjligt samarbeta kring den tekniska utvecklingen och dra fördel av projektets storlek – är tänkt att leda fram till världens första överkomliga bränslecellsfordon redan 2017.

Tillsammans har Daimler, Ford och Nissan mer än 60 års erfarenhet av att utveckla den här typen av fordon. Dessa bilar har testkörts i mer än 1 miljon mil av kunder och i olika uppvisningsprojekt. Parterna planerar att gemensamt utveckla en bränslecellsstack och ett bränslecellssystem som sedan kan användas när varje bolag presenterar sina unikt utformade modeller under separata varumärken. En sak som de nya modellerna har gemensamt är att de inte släpper ut någon koldioxid.

Avtalet skickar en tydlig signal till leverantörer, politiker och fordonsbransch att det nu är dags att vidareutveckla tankställen och annan infrastruktur för vätgas så att bilarna verkligen kan säljas i stora volymer.

Bränslecellsfordonen drivs av vätgas och syre och släpper bara ut vattenånga under körningen. De kompletterar dagens batteridrivna fordon och förstärker utbudet av transportlösningar som har noll utsläpp.

”Bränslecellsdrivna elbilar är det naturliga komplementet till dagens batteribilar nu när fordonsbranschens intresse för miljömässigt hållbara transporter ökar”, säger Mitsuhiko Yamashita, som sitter i ledningsgruppen för Nissan och ansvarar för forskning och utveckling. ”I framtiden kommer vi att kunna tillmötesgå många kunders behov genom att erbjuda avgasfria fordon som antingen är bränslecells- eller batteridrivna.”

”Vi är övertygade om att bränslecellsdrivna elbilar kommer att spela en viktig roll för framtidens transporter utan utsläpp. Tack vara all tre parters starka engagemang kan vi nu satsa mer på bränslecellteknik. Samarbetet innebär att vi kan göra bränslecellsdrivna elbilar tillgängliga för många kunder världen runt”, säger Thomas Weber, som sitter i ledningsgruppen för Daimler AG, ansvarar för koncernens forskning och för utvecklingen av fordon inom Mercedes-Benz.

”Genom att arbeta tillsammans kan vi föra ut den här tekniken till marknaden och erbjuda produkten som är mer överkomliga för kunderna”, säger Raj Nair, globalt forskningsansvarig på Ford Motor Company. ”Vi kommer alla att gynnas av samarbetet, eftersom den lösning vi tar fram blir bättre än något som de ingående bolagen hade kunnat göra på egen hand.”

Arbetet med den tekniska utvecklingen av bränslecellsstacken och bränslecellssystemet kommer att göras tillsammans av de tre företagen på olika platser i världen. Parterna undersöker också samarbetsmöjligheter kring övriga komponenter för att få fram ytterligare synergivinster.

Det unika samarbetet omfattar tre världsdelar och tre företag som tillsammans ska ta fram globala specifikationer och komponentstandarder, något som krävs för att man ska kunna dra ekonomiska fördelar av projektets storlek.

Så här fungerar bränslecellsdrivna elfordon
I likhet med dagens batteridrivna elbilar är bränslecellsfordonen effektivare än vanliga bilar och använder andra bränslekällor än olja.

Elektriciteten produceras i en bränslecellsstack med hjälp av en elektrokemisk reaktion mellan vätgas, som lagras i en specialbyggd högtryckstank i bilen – och syre från luften. De enda biprodukterna är vattenånga och värme.

Mercedes, Renault, Nissan och Ford gör bränsleceller
Mercedes har genom åren byggt ett flertal konceptbilar där man visat möjligheterna med bränsleceller. Har samverkar ett flertal elmotorer för att skapa fyrhjulsdrift. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen