Frågetecken om Saabs framtid hos NEVS

Saabs nya ägare Kai Johan Jiang planerar rulla ut 400.000 bilar om året men har ännu ingen biltillverkningslicens i Kina. I en lång intervju med kinesiska Auto Business svarar Kai Johan Jiang på hur han planerar lösa Saabs framtid i NEVS.
Annons

Frågetecken om Saabs framtid hos NEVS

Att försäljningen av Saab till NEVS skapat huvudbry hos många är inte så konstigt. Försäljningen till Youngman gick ju i stöpet för att GM ville skydda patent och tekniska lösningar. Hur kunde det då komma sig att NEVS fick köpa Saab?

Kai Johan Jiang säger till Auto Business att har han inte haft så mycket kontakt med GM men att anledningen till att NEVS fick köpa Saab och inte Youngman beror på att ”GM ville att Saab skulle hamna i rätt händer […] eftersom GM hade emotionella band till Saab”. ”Än så länge har inte GM skapat några problem för NEVS”.  

Det finns uppgifter att staden Qingdao, som NEVS valt att förlägga sin produktion till, samma dag som avtalet skrevs under skapade ett investmentbolag som pumpade in cirka två miljarder yuan (cirka 2,2 miljarder kronor) i NEVS i utbyte mot 22 procent av bolaget. Till Auto Business svarar Kai Johan Jiang att uppgiften stämmer och att prislappen faktiskt är högre än den rapporterade summan. Anledningen till affären är att den ”ska fungera som en plattform som ska hjälpa olika gröna och innovativa verksamheter i Qingdao”.

Kinesiska myndigheter utfärdar inte längre licenser för biltillverkning i Kina, vilket behövs för att få etablera NEVS som tillverkare. Hur Kai Johan Jiang planerar att lösa det förklarar han med att ”de undersöker möjligheten att starta ett joint venture med ett lokalt företag som har en licens”.

Frågetecken om Saabs framtid hos NEVS
Kai Johan Jiang påstår att han är betydligt mer gråhårig nu än innan han köpte Saab.

Vilka Saabmodeller ska då NEVS bygga, blir det 400.000 9-3 om året? Kai Johan Jiang säger till Auto Business att ”Saabingenjörer gjort väldigt mycket utvecklingsarbete på 9-3 sedan 2005 men av ekonomiska skäl kunde de aldrig realiseras”. Han berättar även att det kommer ”en helt ny 9-3 i framtiden”. Dessutom säger Kai Johan Jiang att ”Phoenixplattformen snart vara färdigutvecklad och då ska vi presentera flera helt nya Saabmodeller”.

Målet att sälja 400.000 Saabbilar om året försvarar Kai Johan Jiang med att ”Shandongprovinsen har en marknadskapacitet som är tio gånger så stor som Sverige” och att man ska försöka ”bygga bilar som möter myndigheternas krav på tjänstebilar för statsanställda […] de ska kosta under 180.000 yuan (cirka 165.000 kronor), ha en slagvolym på under 1,8 liter eller drivas av el”.

Kai Johan Jiang berättar för Auto Business att en av anledningarna till att Saab inte fungerade ekonomiskt var att de var beroende av små underleverantörer som ofta enbart servade Saab vilket betydde dåligt underlag för teknisk utveckling. ”Om Saab kan se över sitt leverantörssystem och använda mer lokalt material kan priset sänkas tillräckligt för att attrahera vanliga konsumenter”.

Hur ställer sig då Kai Johan Jiang till påståenden om att han bara är ute efter uppmärksamhet? Till Auto Business säger han att ”han förstår skepticismen mot honom men att han menar allvar”. Han berättar att folk sade samma saker när han ”tillbringade tio år med att bevisa fördelarna med att elda med biomassa för att få elektricitet och att han på samma sätt kan tillbringa lika många år till att göra Saab till det mest framgångsrika bilmärket”. ”Det är en unik tillväxtmöjlighet”.

Avslutningsvis påvisar Kai Johan Jiang sina vita hårstrån: ”Innan uppköpet påbörjades hade jag väldigt få vita hårstrån, nu är alla vita”, säger han till Auto Business.

Annons
Annons
Rulla till toppen