Bakom modellbeteckningen GSR hittar vi det tyska namnet ”Gelb-Schwarzer Renner”, det vill säga den gul-svarta racern. VW 1303 S GSR lanserades i december 1972 och den blev en omedelbar succé, redan på två månader såldes hela serien på 3.500 GSR-bilar slut.
På sin tid, 1972, var VW 1303 S GSR en liten ”buspojke” och kanske kan vi här spåra de idéer som sedan ledde till Golf GTI, som började säljas sommaren 1976.
Den gamla ”Bubblan” var rejält uppdaterad och 1303 S hade McPherson-framvagn, Porsche-inspirerad bakvagn, skivbromsar fram och en luftkyld boxermotor på 1.600 kubik och 50 hk.
GSR-versionen av 1303 S hade 15-tums fälgar, radialdäck och lättad inredning. På utsidan kände man igen 1303 S GSR direkt med sin L13M Saturngelb kulör och mattsvarta (L41 Mattschwarz) frontlucka och motorhuv. Trots att modellen var så populär hamnade den snabbt i glömska och bara ett hundratal VW 1303 S GSR tros ha överlevt, en riktig samlarbil med andra ord.
Nya VW Beetle GSR har ett liknande utseende men nu är även taket svartlackerat. Och det går dessutom att beställa bilen i Platinum Grey om man tycker att gult är allt för skrikigt. Motorn är turbofyran på 210 hk och det går att välja till DSG-låda. På insidan i VW Beetle GSR hittar vi svarta sportstolar med gula sömmar, sportratt, svarta mattor, med mera. Det finns dessutom en liten skylt som visar vilket nummer bilen har i denna begränsade serie på 3.500 Beetle GSR.