Bilder: Qoros 3 Sedan, Qoros 3 Estate & Qoros 3 CrossHybrid

Efter vårt möte med Qoros i München har vi nu äntligen publicera alla bilder, mått och specifikationer på bilarna. Varsågod, allt du vill veta om Qoros!

Qoros 3 sedan

Så här glad blir man av nya Qoros 3 sedan.

Namnet Qoros är sprunget från grekiskans khoros som betyder samling. Och samling är det verkligen. I detta företag som till hälften ägs av kinesiska biltillverkaren Chery och Israel Corporation finns det cirka 25 nationaliteter på drygt 1.000 anställda varar cirka 200 européer. Internationellt så det förslår. 

Leverantörerna påstås vara de bästa i branschen: Bosch, Magna Steyr, Getrag, Lear, Iconmobile och svenska eAAM och Semcon.

Eftersom Qoros fick börja från scratch designade man en modulär plattform (ungefär som VW:s MQB) som ska kunna husera de flesta, om inte alla modeller, som man tänker tillverka. Något som sparar enorma pengar genom möjligheten att återanvända komponenter. 

Qoros valde att definiera en bil efter den kinesiska medelklassen: Storstadsbo (i Kina är en storstad tio miljoner människor och uppåt), 25–35 år gammal, 70 procent har aldrig ägt en bil och 90 procent har en smartphone, högteknologiska, ständigt uppkopplade och kunniga konsumenter. Interiören måste upplevas som lyxig och infotainmentsystemet ska påminna om en smartphone. Anledningen till det stora baksätet är att man ofta har mor- eller farföräldrarna med när man åker någonstans eftersom ett hushåll innefattar ett barn, föräldrar och mor- eller farföräldrar. Av Kinas 1.300 miljoner människor är det "bara" 100 miljoner som har bil. Alltså blir bilen en viktig statusmarkering.

Utsänd reporter får egen världspremiär på Qoros egenutvecklade infotainmentsystem. "Bästa jag någonsin provat", utropade han!

Utsänd reporter får egen världspremiär på Qoros egenutvecklade infotainmentsystem. "Mycket imponerande och intuitivt", utropade han!

"I Kina bombarderas man av nya varumärken och kineser är väldigt mottagliga för nya varumärken", berättar Daniel Backman som är produktstrategichef på Qoros. "Det finns inte heller någon stor varumärkeslojalitet för bilbranschen i Kina är inte mer än 20–25 år gammal."

Qoros har resonerat som så att det är viktigare med utseende än prestanda. Ska man lägga pengarna på ett turboaggregat eller läderklädsel vinner den senare. Prestanda är inget Qoros kommer att sälja bilar på, utan det är utseende, kvalitet och infotainment.

Motorerna är fyrcylindriga på 1,6 liter med och utan turbo (126 hk och 155 Nm/ 156 hk och 210 Nm). Getrag har utvecklat både en sexväxlad manuell låda och en dubbelkopplingslåda med lika många växlar. Österrikiska AVL hjälper Qoros att ta fram en trecylindrig 1,2-litersmotor samt en turboladdad 1,6-liter med bränsleinsprutning. Alla motorer har variabel ventilstyrning och start/stoppteknik.  

Ni kanske undrar lite om arbetsförhållanden i Qoros fabrik i Kina? Man har byggt en helt ny fabrik från grunden, allt för att kunna kontrollera kvaliteten. Bland annat använder Qoros vattenbaserad lack till bilarna (och i Europa är det bara Mini som också gör det, ett felaktigt påstående, reds. anm.). Fabriksarbetarna arbetar i 40-timmarsvecka och fabriken kommer att köra treskift. Det är en västerländsk ledning i fabrikerna och de anställda tjänar mellan 3.000–6.000 kronor i månaden, vilket är över snittet för fabriksanställda.

Kina är huvudmarknaden för Qoros men de vill balansera med att finnas på ytterligare marknader i världen, främst Europa och Mellanöstern. Qoros har en väldigt aggressiv produktplan och kommer att lansera en ny modell var sjätte månad. Först ut är sedanen, sedan kommer en halvkombi och som tredjebil kommer en suv. 

Chery och Israel Corporation har investerat över två miljarder euro i Qoros. vilket räcker gott och väl för en bra framtid framöver. All Qoros benchmarking görs mot europeiska, japanska och koreanska bilar och Qoros ledning är en veritabel "who's who" över framgångsrika, europeiska bilingenjörer. Vice vd:n Volker Steinwascher var tidigare vice vd för VW i USA, chefsdesigner Gert Hildebrand var tidigare chefsdesigner på Mini, Roger Malkusson var chef för vehicle integration på Saab, Klaus Schmidt var tidigare chefsingenjör hos BMW med ansvar för chassi och fordonsprestanda, Peter Matkin var tidigare chefsingenjör för vehicle engineering på Jaguar Land Rover och Ralf Nicolas var tidigare kvalitetschef på Opel, alla har de samma tjänst på Qoros som de hade hos sina tidigare arbetsgivare. Listan kan göras mycket längre...

Från vänster: Daniel Backman, Erik Wedberg, Gert Hildebrand, undertecknad och Eric Geers.

Från vänster: Daniel Backman, Erik Wedberg, Gert Hildebrand, undertecknad och Eric Geers.

Qoros satsar på att få högsta säkerhetsklassning i alla krocktester. De vet att de inte har en chans att lyckas på marknaden om de inte får det. Genom att designa bilen så den ska klara alla krav och tusentals timmar av simulering ska säkerställa ett tillfredsställande resultat. Hittills har man kraschat 20 bilar.

"Säkerhetsteamet består mer eller mindre bara av före detta Saabanställda, så de vet vad de sysslar med", berättar Daniel Backman. 

När man köper en Qoros finns det tre utrustningsnivåer att välja mellan: bas, mellan och hög och några valmöjligheter ytterligare till var och en av dem. Interiören kommer i beige, grått eller svart, eller olika kombinationer av dem. 
Just nu sitter designteamet och fnular på eftermarknadsprodukter som fälgar, sportkit och olika bodykit.

Framtida modellbeteckningar för Qoros kommer att vara 1, 2, 3, 5 och 8. I Kina uttalas "fyra" precis som "död" så det undviker man. Det finns aldrig våning fyra i ett hus, till exempel. Precis tvärtom är det med "8" som betyder lycka och välgång. Vad är då bättre än att Qoros toppmodell heter 8?

Glöm inte att läsa mer om Qoros i ams 5/2013, i butik den 21/2. Är du prenumerant får du tillgång till tidningen redan på måndag den 18/2 och som digitaltidningsprenumerant kan du läsa hela det smaskiga numret i dag! Det lönar sig att prenumerera.

Jag tror att Qoros blir mycket framgångsrika!
575
134