Picasso eller Technospace?

Det ser ut som att Citroën försöker sig på ett djärvt designgrepp för fronten och kanske även ett namnbyte till Technospace. Vad föredrar du: en Citroën C4 Picasso eller en Citroën Technospace.
Annons

Picasso eller Technospace?
Citroën C4 Grand Picasso så som vår illustratör Schulte tror att den kommer att se ut. Klicka för fullstorlek.
Illustration: Schulte Design
Picasso eller Technospace?
Ta en spionbild och vinn en Canon-kamera. Skicka bilden till spion@automotorsport.se Klicka på bilden för att läsa mer.

Det trillar in mängder med spionbilder från både våra spionfotografer och läsande privatpersoner. Anledningen är att Arjeplog just nu är bilvärldens Vintertestarmecka och bilar ska köras dit, samt att det ska köras där. 

Picasso eller Technospace?
Citroën C4 Picasso. Klicka för fullstorlek! Illustration: Schulte Design

• Mer spionbilder och -film på vår egen Spionsida

Vi har tidigare skrivit om konceptet Citroën Technospace och här är senaste spionbilderna på kommande C4 Picasso och C4 Grand Picasso, som förväntas dyka upp på Genèvesalongen, med en helt ny front. Av spionbilderna att döma kan man se att Citroën valt att separera lamphuset till två separata delar. Något som bekräftas av bilderna som brittiska Auto Express kommit över

Genast kommer man att tänka på Fiat Multipla, men även Nissan Juke, som testat detta grepp i modern tid. Ett vågat drag som Citroën har lyckats med om man tittar på de omaskerade bilderna och våra illustrationer.

C4 Picasso blir den första bilen från PSA som använder sig av den nya EMP2-plattformen. 70 kilo ska kunna sparas jämfört med dagens vikt och hela 22 procent lägre utsläpp av Co2 vilket betyder att Airdreammodellen kommer under 100 g Co2/km. 

Det är genom minskad friktion i drivlinan, start/stoppteknik och eletrisk servostyrning som man lyckas komma ned i låda utsläppssiffror. Nya C4 Picasso får även PSA:s nya infotainmentsystem med pekskärm. Räkna med en försäljningsstart till sensommar/höst. 

Annons
Annons
Rulla till toppen