Volvo uppdaterar inför modellår 2014

59 NYA BILDER! Volvo uppdaterar nästan alla modeller. Först ut är S60, V60 och XC60 som får rekordlåg förbrukning, helt nytt mediasystem och smart helljus. Samma förbättringar når också S80, V70 och XC70. Alla detaljer finns här!
Annons

Volvo uppdaterar inför modellår 2014
”De mer kraftfulla strålkastarna bidrar till det nya, uttrycksfulla ’ansiktet’. De påminner lite om vargens ögon”, säger Fedde Talsma, exteriör designchef på Volvo Personvagnar. Håller du med?
Volvo uppdaterar inför modellår 2014
På bilsalongen i Genève får vi stifta närmare bekantskap med de ansiktslyfta Volvomodellerna.

Även om Volvo uppdaterat vissa detaljer i S60-, V60- och XC60-modellerna börjar det bli dags för en rejäl ansiktslyftning. Volvo XC60 har sålts i fem år och bara förändrats försiktigt.

”Det här är den mest omfattande uppgraderingen av befintliga modeller i företagets historia”, säger Lex Kerssemakers, vicechef för Product Strategy och Vehicle Line Management på Volvo Personvagnar.

Först och främst får modellerna i 60-serien ny och mer enhetlig frontdesign. De stående positionsljusen mellan grill och strålkastare är borta och enheten för den adaptiva farthållaren är snyggare integrerad med grillen.

Några nya kromlister har tillkommit och XC60 får stående led-strålkastare. Även bakpartiet är uppdaterat, bland annat med integrerade avgasutblås på vissa motoralternativ.

På insidan får har Volvo försökt skapa ett bekvämt intryck – ”som inne i ett varmt svenskt hem en kall vinterkväll”, enligt Lena Jisebord, designchef för färger och klädslar. Förutom nya interiörfärger och panelinlägg får S60, V60 och XC60 nya sportstolar som tillval.

”Den nya sportstolen ger kroppen ett omfamnade stöd hela vägen från låren till axlarna och den ger rätt support även i snäva kurvor. Vi har låtit ett hundratal personer med olika längd och kroppstyp testa sätet och omdömena har varit mycket positiva. Ryggstödet har också fått en annan form för att ge baksätespassagerarna större benutrymme”, säger projektchefen Patrik Widerstrand.

Volvo uppdaterar inför modellår 2014
S60 och V60 finns nu med 19-tumsfälgar som tillval, där däcken har samma profilhöjd som 18-tummarna, och XC60 kan utrustas med 20-tumsfälgar där profilen är samma som för 19-tummarna – ”för att inte äventyra komforten”, enligt Volvo.

Volvo S60 och V60 finns nu med fyra chassialternativ: bekväma Touring, det något sportigare Dynamic, aktiva Four-C samt det sänkta sportchassit som tidigare bara funnits på S60 och V60 R-Design. Volvo verkar särskilt stolta över Dynamic, som ”ger en skön känsla av total kontroll och är ett av det bästa i segmentet”, enligt Patrik Widerstrand.

När det gäller XC60 har Volvo försökt tvätta bort de svarta detaljerna som tidigare fick bilen att kännas robust. Nu går allt i bilens färg vilket skapar ett lite mer exklusivt utseende. En annan nyhet är att CTC-systemet är standard. Corner Traction Control ser till att bromsa innerhjulen i en kurva och överföra mer kraft till ytterhjulen. Det ger mindre understyrningstendenser.

Både S60, V60 och XC60 får ta del av Volvos uppdaterade infotainmentsystem, som numera heter Sensus Connected Touch. Allt styrs via en tryckkänslig 7-tumsskärm som också går att hantera med handskar. Systemet ansluter till nätet med hjälp av bilens 3G/4G-modem eller med hjälp av förarens mobiltelefon.

Att surfa på nätet med en 7-tumsskärm kanske inte är någon höjdare, men internetanslutningen ger flera trevliga extrafunktioner. Föraren kan strömma musik med Spotify, lyssna på webbradio med hjälp av TuneIn, leta fram intressepunkter med hjälp av Google, navigera med 3D-kartor, hitta lediga parkeringsplatser och kolla väderrapporten.

Volvos motsvarighet till Apples programbutik App Store innebär också att föraren själv kan lägga till fler appar och funktioner senare. Vissa appar kan röststyras, exempelvis Spotify, och dessutom finns en funktion som läser upp fakta från Wikipedia om platser man passerar på vägen. Förare som kör en Volvo med Sensus-systemet kan i vissa fall uppgradera till Sensus Connected Touch.

Faceliftade S60, V60 och XC60 får också samma digitala instrumentpanel som i nya V40. Den aktiva tft-skärmen går att anpassa med tre grafikteman: Elegance, Eco och Performance.

Volvo uppdaterar inför modellår 2014
Designförändringarna gäller förstås också Volvo V60 Plugin Hybrid.

Senare under året ska Volvo presentera en ny motorfamilj, men både S60, V60 och XC60 får sänkt förbrukning redan nu i de befintliga modellerna. Den fyrcylindriga D2-dieseln med 115 hästar drar nu 4 l/100 km med manuell låda, vilket ger ett koldioxidutsläpp på 106 gram. ECE-siffran är lägre än för både BMW 320d EfficientDynamics Edition och Audi A4 2,0 TDIe. Med automatlåda blir förbrukningen 4,1 l/100 km. För Volvo V60 D2 är siffrorna 4,1 respektive 4,2 l/100 km.

Volvo uppdaterar inför modellår 2014
Missa inte auto motor & sport nummer 5-2013 där vi berättar allt om Volvos stora lyft. Dessutom bjuder vi på en titt in i framtiden och avslöjar hur nästa V70 blir.

I övrigt finns 60-modellerna nu med växlingspaddlar till den treekrade ratten, uppvärmd vindruta och värme i ratten – en välkommen funktion i vårt nordiska klimat.

En annan nyhet som lär passa utmärkt i vårt vintermörker är det permanenta helljuset. Föraren behöver inte koppla om mellan halv- och helljus, utan Active High Beam Control ser till att föraren kan ha helljuset på hela tiden. När en mötande bil närmar sig förhindrar systemet att den mötande föraren bländas genom att skärma av ljusstrålen precis så mycket som det behövs. Detta sköts av en projektormekanism i strålkastaren. Systemet fungerar lika bra för framförvarande bilar.

Volvo har också samordnat alla olika säkerhetssystem under ett och samma namn. Autobromsen City Safety, dödavinkelvarningen BLIS, fotgängarvarningen Pedestrian Detection, vägskyltsinformationen och Cross Traffic Alert, som varnar för trafik från sidorna, är nu en del av Volvo IntelliSafe.

”Som ledande inom bilsäkerhet har vi i våra nyaste bilmodeller minskat risken för att bli inblandad i en olycka eller bli skadad med cirka 50 procent sedan år 2000. Genom att löpande lansera nya förebyggande funktioner och skyddssystem fortsätter vi mot vår vision för 2020 – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo”, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Car Group.

Uppdatering: Nytt galleri med 59 bilder finns på nästa sida

Volvo uppdaterar inför modellår 2014
Nils Svärd är på plats i Göteborg för att undersöka de ansiktslyfta Volvomodellerna närmare.

Volvos 60-modeller blir supersnåla

Volvo S60 D2 manuell: 115 hk, 4,0 l/100 km 106 g/km
Volvo S60 D2 automat: 115 hk, 4,1 l/100 km, 107 g/km
Volvo V60 D2 manuell: 115 hk, 4,1 l/100 km, 109 g/km.
Volvo V60 D2 automat: 115 hk, 4,2 l/100 km, 110 g/km
Volvo S60 D3 automat: 136 hk, 4,9 l/100 km, 129 g/km.
Volvo V60 D3 automat: 136 hk, 4,9 l/100 km, 129 g/km.
Volvo S60 D4 automat: 163 hk, 4,9 l/100 km, 129 g/km.
Volvo V60 D4 automat: 163 hk, 4,9 l/100 km, 129 g/km.
Volvo XC60 D4 manuell: 163 hk, AWD, 5,3 l/100 km, 139 g/km.
Volvo XC60 D5 manuell: 215 hk, AWD, 5,3 l/100 km, 139 g/km.

Volvo S60 T3 automat: 150 hk, 6,8 l/100 km, 159 g/km.
Volvo S60 T4 automat: 180 hk, 6,8 l/100 km, 159 g/km.
Volvo V60 T3 automat: 150 hk, 7,2 l/100 km, 167 g/km.
Volvo V60 T4 automat: 180 hk, 7,2 l/100 km, 167 g/km.

Volvo uppdaterar inför modellår 2014
Volvo S80 ska försöka att få ett lite mera utsträckt utseende med hjälp av ansiktslyftet. Inredningen är lyxigare och D2-motorn gör S80 riktigt snål. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

De förbättringar som Volvo infört för sina 60-modeller återfinns också hos S80, V70 och XC70. Den digitala instrumentpanelen som först kom hos V40 och nu även ingår i 60-serien återfinns även i de större modellerna. Fördelarna med online-funktionerna hittar vi också hos S80, V70 och XC70 och den smarta 7-tumsskärmen kan hanteras med handskar – typiskt Volvo, skulle nog många säga.

Volvo uppdaterar inför modellår 2014
Missa inte auto motor & sport nummer 5-2013 där vi berättar allt om Volvos stora lyft. Dessutom bjuder vi på en titt in i framtiden och avslöjar hur nästa V70 blir.

Den fyrcylindriga D2-dieselmotorn med 115 hk gör Volvo S80 riktigt snål och får ner förbrukningen till 4,1 l/100 km, CO2-utsläppet är bara 108 g/km – helt otänkbart för den här storleksklassen för några år sedan. S80 kan också levereras med 1,6-liters GTDi-motorn som ger 180 hk, bensinförbrukningen är 7,1 l/100 km och CO2-utsläppet 165 g/km.

Interiörpaketet ”Executive” till Volvo S80 ska förmedla den högsta nivån av exklusivitet, enligt Volvo själva. ”Inscription” är valet för kunden som vill utforma bilen efter sina egna preferenser.

”Vi är mycket stolta över att ha Bridge of Weir i Skottland som leverantör av våra lädersäten,” säger Lena Jiseborn som är Design Director på Colour and Trim. ”Deras högkvalitativa koläder är mindre ytbehandlat, vilket gör att det blir mjukare och mer naturligt. Sätenas kvalitet tillsammans med de övriga materialen ger bilen en genuint skandinavisk känsla,” tillägger Lena Jiseborn.

De som vill ha en Volvo S80 kan välja karaktär på sin bil med antingen komfortchassi eller sänkt sportchassi. Eller så lägger man till lite pengar och både äter kakan och har den kvar med Volvos aktiva Four-C chassi som styrs elektroniskt.

Volvo uppdaterar inför modellår 2014
Volvo V70 går i samma stil som S80 med det breda, horisontell partiet i nederdel av fronten. Och motoralternativen bjuder på nya snålalternativ, nästan lika snåla även med automatlåda. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvo V70 begåvas också med D2-motorn och det innebär nästan lika bra siffror som i S80, 4,2 l/100 km och CO2-utsläpp på 111 g/km med manuell låda och 112 g/km med automat. Den fyrhjulsdrivna Volvo XC70 från med D4-motorn på 163 hk får en dieselförbrukning på 5,3 l/100 km (CO2-utsläpp 139 g/km) med manuell låda och precis samma siffror gäller faktiskt också för XC70 D5 med 215 hk.

Men de förändringar som möter betraktaren först är förstås designförändringarna på utsidan av Volvo S80, V70 och XC70. Nya stötfångare fram och bak ska ge en mera ”utsträckt” effekt, enligt Volvo, vilket bilarna ett lägre utseende. De som vill fylla ut hjulhusen kan nu välja 19-tumsfälgar och Volvo lovar att komforten inte försämras jämfört med 18-tumshjulen.

Volvo uppdaterar inför modellår 2014
Slutligen är det Volvo XC70 som också får ta del av de mera eleganta detaljerna. D5-dieseln och D4-motorn har faktiskt precis samma förbrukning och utsläpp. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen