Äntligen officiell: Bentley Flying Spur

UPPDATERAD! Bentley lanserar Flying Spur – den här gången utan Continental i namnet. W12-motorn har fått ökad effekt och åttastegad automat. Förbrukningen är lägre men toppfarten lika hög som förut – 322 km/h. Men vad säger du om designen – blev det ett bra lyft?
Annons

Äntligen officiell: Bentley Flying Spur
Bentley flytta upp sin Flying Spur och vill markera en särställning till Continental-modellerna. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

Som vi berättat nyligen har Bentley gjort en nylansering av Continental-serien, både för cabrioletmodellen GTC och coupémodellen GT. Med hjälp av en snålare V8-motor (lånad från Audi) har Bentley skapat en ny ”instegsmodell” som framstår som riktigt prisvärd jämfört med de effektstinna W12:orna.

Idag onsdag (20:e februari) har Bentley äntligen presenterat sin uppdaterade sedanmodell Flying Spur. För att särskilja Flying Spur och flytta upp fyrdörrarsmodellen mot toppmodellen Mulsanne har Bentley tagit bort ”Continental” ur namnet. Nu är det alltså bara Bentley Flying Spur som gäller.

Från gårdagens bilder kunde vi se att Bentley gjort ett rejält omtag med sin fyrdörrars sedan Flying Spur. Nya designchefen Luc Donckerwolke går så långt som att det här är bland det djärvaste och skarpaste han gjort i sitt slag. Målet har varit att få Flying Spur att se slankare och bredare ut med bland annat lägre takprofil, lutade C-stolpar och ett tydligt markerat axelparti över bakskärmarna.

Sitt slanka utseende till trots är Bentley Flying Spur en välväxt pjäs med en längd på 530 centimeter och en tjänstevikt på tre ton. Axelavståndet är 306,5 centimeter.

Den 6,0-liter stora W12-motorn har fått effekten höjd till 625 hk vid 6.000 rpm och vridmomenttoppen på 800 Nm slår till innan du ens hinner tänka ”Flying…” vid låga 2.000 rpm. Något V8-alternativ som i Continental GT V8 och GTC V8 erbjuds inte, men kanske Bentley får tänka om på den här punkten längre fram.

Den nya åttastegade automatlådan från ZF – som används av flera Bentley-modeller – förbättrar körupplevelsen men gör också Flying Spur snålare i EU:s körcykel där förbrukningen sjunkit med 13 procent till 14,7 l/100km, CO2-utsläppet är 343 g/km. Toppfarten är som förut 200 mph jämnt, det vill säga 322 km/h, vilket gör Flying Spur till Bentleys snabbaste med fyra dörrar.

En större andel lättviktsmaterial har använts på Bentley Flying Spur och vikten uppges ha sänkts med 50 kilo. Trots det är ljuddämpningen förbättrad och komforten har ökat med hjälp av mjukare fjädring och bussningar. Karossen styvhet har ökats med bland annat förstärkta B-stolpar och golv.

Inuti Bentley Flying Spur finns 600 nya detaljer där armstöd, dörrhandtag och solskydd är några av de få komponenter som inte blivit utbytta. I baksätet kan man välja mellan en konventionell soffa med plats för tre eller två separata stolar. Multimedia har förbättrats med wifi, pekskärmar och modernare instrument.

Annons
Annons
Rulla till toppen