Volvo utvecklar egen, kompakt plattform

Det blir ingen extern partner för Volvo när man utvecklar nästa generation småbilar, istället startar Volvo ett nytt utvecklingscenter i Göteborg där en C-plattform ska tas fram. Chef för det nya FoU-centret blir Mats Fägerhag, tidigare utvecklingschef hos Saab och GM.

Mats Fägerhag Volvo Cars

Flera av Saabs bästa talanger har alltså fångats upp av Volvo och en av dessa är Mats Fägerhag, som tidigare jobbade som utvecklingschef. Innan Saab frigjordes från General Motors hade Mats Fägerhag samma position hos GM Europe, i Rüsselsheim, och var då chef för 3.500 ingenjörer från både Saab och Opel/Vauxhall. Nu ska Mats Fägerhag leda arbetet med Volvos nya C-plattform.

Som vi har berättat förut är nuvarande V40 den sista "Ford-plattformen" hos Volvo. När V40 ska ersättas måste det till en ny bygglåda och Volvos egenutvecklade SPA-plattform ("Scalable Platform Architecture") är för stor. Första modellen med SPA-grund blir nästa generation XC90, som sannolikt lanseras i slutet på nästa år.

SPA-plattformen går att minska ner till S/V60, men där är det stopp. Volvos dåvarande vd Stefan Jacoby berättade redan i januari 2012 att man letade efter en extern partner för att dela teknik med till nästa V40. Senare på våren värvades Mats Fägerhag, tidigare utvecklingschef hos Saab och bland annat ansvarig för Phoenix-plattformen, som chef över den nya avdelningen "Alliance Office" med speciell inriktning mot externa samarbeten.

Men uppenbarligen har Volvo kommit fram till att "själv är bäste dräng" när det gäller plattformar. Idag meddelar Geely Holding, som är majoritetsägare i Volvo Car Corporation (Volvo Personvagnar) och kinesiska biltillverkaren Geely, att man ska etablera ett nytt forsknings- och utvecklingscenter (FoU) i Göteborg. Centret ska utveckla en ny modulär arkitektur och de komponenter som behövs för framtida bilar i C-segmentet (Golf-klass, V40).

Peter Mertens, chef för produktutveckling hos Volvo Cars.

Peter Mertens, chef för produktutveckling hos Volvo Cars.

Den nya C-plattformen ska användas både av Volvo PV och Geely. FoU-centret, som etableras i Lindholmen Science Park i Göteborg, ska ha cirka 200 heltidsanställda och ledas av Mats Fägerhag.

"Den modulära konstruktionen tillåter att flera olika fordonsplattformar utvecklas från samma grundläggande arkitektur," berättar Mats Fägerhag, "vilket gör det möjligt för båda märkena att utveckla skräddarsydda lösningar. Detta kommer att bli ett mönsterprojekt som visar möjligheterna till samarbete mellan en exklusiv biltillverkare i västvärlden och ett blomstrande kinesiskt bilföretag."

"Med Geely som partner säkerställer vi att Volvo Cars behåller full kontroll över utvecklingen av nästa generations C-segmentbilar," säger Peter Mertens som är chef för Produktutveckling inom Volvo Cars. "Vi kommer inte att behöva kompromissa på det sätt som är oundvikligt i samarbete med en extern aktör."

Bra beslut, Volvos kompetens och utveckling stannar i Sverige.
246
14