Volvos nya VEA-motorer – så starka blir de

Volvos nya VEA-motorer lanseras senare i år. Men redan nu berättar Volvo hur om effektspannet på deras nya fyrcylindriga motorfamilj.

Bensinmotorerna får mellan 140-280+ hästar och elmotor tar siffran ännu högre.

En av de viktigaste nyheterna med Volvos stora "facelift-bonanza" var kanske inte vad vi såg, utan vad vi inte såg. Trots den omfattande satsningen väntade inte Volvo in sin nya, egenutvecklade motorfamilj – kallad Volvo Engine Architechture (VEA) – till de nya modellerna. Motorn dröjer till senare i år.  Dock passade Volvo passade på att berätta vad vi har att vänta.

De nya fyrcylindriga motorerna får en volym på maximalt två liter och de kommer endast med turboladdning. "Kanske blir det också tre cylindrar" tillade Volvos utvecklingschef, Peter Mertens. Bensinmotorerna får mellan 140-280+ hästar och dieselmotorerna får mellan 120–230+ hästar. Notera plustecknet. Det betyder att en elmotor tar siffran ännu högre i hybridversionerna. Först 350 hästar men även 400 hästar och V8-prestanda ur fyra cylindrar är möjligt, enligt Mertens.
 
Därmed bekräftar Volvo de V90-uppgifterna som vi avslöjar i det nya numret av auto motor & sport: V90 T8 AWD får en turbofyra på 280 hästar samt en elmotor på 70 hästar som driver bakaxeln. (ams 5/13 kommer ut i butik den 21 februari, men går att läsa digitalt redan nu.)
 
Bensin- och diesel-motorerna kommer att dela grundkonstruktion och de får identiska fästpunkter. Detta ger en stor besparing i utvecklingen av Volvos helt egna grundarkitektur, kallad Scalable Plattform Architecture (SPA).
 
Den nya arkitekturen SPA är som bekant en flexibel plattform där endast avståndet mellan framaxel och torpedvägg är konstant, exakt som VW:s nya MBQ-arkitektur är uppbyggd. Övriga mått går att justera både i längd och bredd. SPA-plattformen ska därför passa både 60- och 90-serien. Därmed blir det också lätt att skapa L-versionen för Kina, enligt Volvos produktstrateg, Lex Kerssemakers. Men för nästa V40-generation måste Volvo hitta en samarbetspartner bekräftar Kerssemaker. Riktigt så skalbar är inte SPA-plattformen att den går att korta ned till Golf-storlek, därför ska Volvo utveckla en egen C-plattform.
 
Trots att de nya VEA-motorerna ska introduceras redan innan året är slut, kommer de bekanta femmorna att leva vidare ett tag till. Ryktet säger att Volvo arbetar för att certifiera in dem för Euro6-kraven och Volvo bekräftar också att de nya fyrcylindriga motorerna och dagens femcylindriga kommer att leva parallellt under en tid. Dock vill de inte säga hur länge.

När de nya VEA-motorerna landar i en Volvo kommer jag köpa/byta till en sådan.
517
172