Audi A3 e-tron blir rekordsnål – 1,5 l/100 km

Vad sägs om en bil som drar mindre bensin än en moped? Nya laddhybriden Audi A3 e-tron förbrukar bara 1,5 l/100 km. Fantastiskt bra siffra, men som vanligt finns det en liten hake…

Audi A3 e-tron Geneva 2013

Bensinförbrukning som hos en moped? Låter det intressant skulle du titta närmare på Audi A3 e-tron och sen börja tjata på din bilhandlare: "Sätt den i produktion!" Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

Allt fler inom bilindustrin verkar komma fram till samma åsikt: elbilar är för dyra och kunderna är livrädda för att köra slut på batteriet – alltså är laddhybrider det vi ska satsa på. Med en laddhybrid har man både elmotor+batteri, samt en förbränningsmotor som kan ge bra prestanda och lång räckvidd. Det bästa från två världar.

Men som vanligt finns det en liten hake och det är kostnaden. Att ha dubbla drivpaket gör att priset blir högt. Därför jagas det besparingar överallt och förhoppningen är att massproduktion av laddhybrider kan få ner dem till en nivå som de flesta kunder kan acceptera.

Ett sätt att få totalkostnaden lägre är förstås att välja en liten bilmodell. Audi presenterar nu ett förslag i den riktningen med sin "A3 e-tron" som ska premiärvisas på Genèvesalongen. På plats i Genève ska vi försöka få Audi att berätta lite mer om planerna med A3 e-tron, för man är hittills förtegen om produktionsplanerna – möjligen kan det bli en mindre serie.

Grunden i drivpaketet är 1,4-liters TFSI-motorn som ger 150 hk (110 kW). Mellan bensinfyran och den sexstegade automatlådan "e-S-tronic" sitter en smal elmotor, ungefär som en stor tallrik. Trots sina små yttermått ger elmotorn 102 hk (75 kW), enbart elmotorn ger alltså effekt nog för att hänga med i normalt tempo i stan eller på landsvägen.

Audi A3 e-tron Geneva 2013

Det som ser ut som en varvräknare till vänster är i själva verket ett instrument för att visa laddningsgrad i batteripaketet och hur mycket kraft från elmotorn som används. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Förbränningsmotor och elmotor kan arbeta var för sig eller ihop och då anges den sammanlagda toppeffekten till 204 hk (150 kW) och 350 Nm. Effekten i de två motorerna kommer dessutom tidigt i varvregistret, elmotorn ger sitt maxvrid från 2.000 rpm och TFSI-motorn har sitt bästa vridmoment mellan 1.750–4.000 rpm.

Med så mycket effekt blir prestanda bra och 0-100 km/h går på 7,6 sekunder, mer än tillräckligt för en familjebil. Toppfarten anges till 222 km/h. För att göra Audi A3 e-tron extra snål har transmissionen frihjul, vilket innebär att man frikopplar båda motorerna (och bensinmotorn slås av) när effekten inte behövs – exempelvis i en nedförsbacke. På engelska heter det "gliding" och de som kört en gammal Saab tvåtakt känner igen sig, kanske kan man använda det svenska ordet "segla" för att beskriva bränslebesparingen.

Mest imponerande är förstås den måttliga bensinförbrukningen på 1,5 l/100 km, CO2-utsläppet är 35 g/km. Det låter helt osannolikt lågt och det är det också eftersom EU:s testnorm är så "snäll". Laddhybrider tillåts köra en körcykel (NEDC) med fulladdat batteripaket (då dräneras batteriet, men det är enligt reglerna) sedan körs ytterligare en körcykel med batteriet så urladdat att förbränningsmotorn går in och laddar. Bränsleförbrukningen får man genom att göra ett snitt av de två körcyklerna. Med en kraftfull elmotor behövs inte förbränningsmotorn speciellt mycket och då blir förstås bensinförbrukningen också mycket låg.

I praktiken innebär det att de som kör mycket stadstrafik och sällan använder förbränningsmotorn kan få en låg bensinförbrukning, men ute på landsvägen drar Audi A3 e-tron ungefär lika mycket som en vanlig A3 med 1,4-liters TFSI.

Några uppgifter om pris på Audi A3 e-tron får vi inte heller, om den nu skulle säljas till privatpersoner. Vad säger ni läsare, vore A3 e-tron ett intressant alternativ? Och vad tycker ni om designen, borde inte alla A3 se ut så här?

Ja, Audi A3 e-tron vore absolut intressant, om den serieproduceras!
402
226