Volkswagen e-Golf utmanar Nissan Leaf

Volkswagen lanserar den tystaste Golfen någonsin på bilsalongen i Genève. Den helt eldrivna versionen ska sno kunder från Ford Focus Electric och Nissan Leaf. Kan det lyckas?

Förutom den vita randen i bakljusen är det inte mycket som avslöjar den eldrivna versionen av Volkswagen Golf.

Nyfikna kan följa energiflödet på infotainmentskärmen.

Volkswagen tänker inte lämna öppet mål för Nissan Leaf och Ford Focus Electric. Nu kan elbilsspekulanderna dessutom välja en tyst och eldriven version av klassledaren Volkswagen Golf.

På bilsalongen i Genève premiärvisas Volkswagen e-Golf men redan nu har bilderna och de första faktauppgifterna hamnat på nätet. Sjätte upplagan av Volkswagen Golf med eldrift hette Blue-e-motion, men nu är det alltså e-Golf som gäller.

Den eldrivna versionen av Golf VII får 115 hästkrafter och 270 Nm vilket gör att 0–100 km/h går på 11,8 sekunder. Toppfarten blir elektroniskt begränsad till 135 km/h.

Litiumjonbatteriet ser till att räckvidden blir upp till 17 mil under optimala förhållanden. Själva batteripaketet är monterat under baksätet vilket inte bör inkräkta på bagageutrymmet alltför mycket. Viktökningen mot en "vanlig" Golf är 250 kilo.

Föraren kan välja på tre körlägen. Förutom ett normalläge finns Eco, där elmotorn begränsas till 95 hästkrafter och där toppfarten blir 120 km/h, samt Range där luftkonditioneringen stängs av och toppfarten begränsas ytterligare till 95 km/h.

Alla detaljer om teknik och priser offentliggörs på Genèvesalongen.

Läs också: Ford satsar en miljard på elbilar

Detta verkar lockande! Jag tar hellre en e-Golf än en Leaf.
137
49