VW Golf GTD får 184 hk, 380 Nm

Den första informationen om nya Volkswagen Golf GTD har sipprat ut på nätet. Den omarbetade 2-litersdieseln ger nu 184 hk/380 Nm, vilket räcker för 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Trots det är CO2-utsläppet endast 109 g/km.

Volkswagen Golf GTD MY2014 Geneva

Golf GTD ser ut att bli ungefär som GTI, vilket var fallet även i förra generationen. Mer information får vi när Genèvesalongen öppnar. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

Volkswagen fortsätter att rulla ut nya versioner av sjunde generationen Golf och nu är det dags för det sportigare dieselalternativet: GTD. Informationen i morse var lite osäker då både bilder och fakta läckt ut i förväg, men nu har vi fått all information från VW själva.

Förra generationen VW Golf GTD presenterades våren 2009 och var då i allt väsentligt en Golf GTI, fast med dieselmotor. Då gav tvålitersdieseln EA827 170 hk och 350 Nm, förbrukningen angavs till 5,3 l/100 km och CO2-utsläppet var 139 g/km. 0–100 km/h gick på 8,1 sekunder och toppfarten var 222 km/h. Första generationen Golf GTD kom för övrigt redan 1982.

Med dessa siffror i minnet kan vi konstatera att GTD-versionen i sjunde generationens Golf är förbättrad på alla punkter. Den nya tvålitersdieseln EA288 har fått toppeffekten höjd till 184 hk (135 kW) och vridet är något högre med 380 Nm men utsträckt till ett bredare register mellan 1.750–3.250 rpm. Förbrukningen är sänkt, efter EU:s körcykel, till 4,2 l/100 km och CO2-utsläppet anges till 109 g/km.

MQB-plattformen ger en viktminskning och Golf GTD ska väga 1.377 kilo, vilket också hjälper till att förbättra prestanda. 0–100 km/h går nu på 7,5 sekunder, en förbättring med sex tiondelar. Toppfarten är 230 km/h. Som tidigare kan kunden välja mellan sexväxlad manuell låda eller den sexväxlade, automatiska DSG-lådan. Med DSG ökar förbrukningen till 4,7 l/100 km, CO2-utsläpp 119 g/km.

Vi utgår från att nya Golf GTD klarar de kommande avgaskraven i Euro6, som gäller från hösten 2015 senast. En indikering på detta är att den nya EA288-motorn har sänkt kompressionsförhållande, 15,8:1 istället för tidigare 16,5:1. Den här motor lär vi för övrigt hitta i fler modeller från VW Group framöver, till exempel nästa Octavia RS TDI.

Kommande generation Golf GTI har vi inte sett ännu i sitt slutgiltiga, seriemässiga skick. GTI ska premiärvisas på Genèvesalongen men vi fick en hygglig bild av modellen på Parissalongen förra hösten, även om Golf GTI lite vagt kallades för "studie". Golf GTD ansluter till samma utseende och standardhjulen mäter 225/45-17, men vi antar att det finns större fälgar som tillval.

Volkswagen Golf GTD utmärker sig med kromade, dubbla ändrör, tröskellister, en så kallad "diffusor" under stötfångaren bak, sportchassi och en takspoiler. De speciella 17-tums GTD-fälgarna heter "Curitiba". Invändigt finns det också ett antal specifika GTD-detaljer, som sportstolar klädda i skotskrutigt tyg ("Clark"), svart innertak, sportratt, pedaler och fotstöd i rostfritt stål, GTD-växelspaksknopp, GTD-dekorlister och speciella instrument för GTD.

Bland säkerhetssystemen hittar vi en trötthetsvarnare och den adaptiva farthållaren med "Front Assist" samt autobromssystemet "City Emergency Brake". Båda är standard på VW Golf GTD. Standard är också ett proaktivt passagerarskyddssystem ("pre crash") som, om ESP-systemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser till att bältena sträcks och att rutorna stängs. Den elektroniska differentialspärren XDS, som tvingar in en del av kraften på innerhjulet, är också standard på Golf GTD.

I Tyskland ska VW Golf GTD säljas i ett relativt välutrustat grundutförande för 29.350 euro, leveransstart i juni. Svenskt pris är inte klart ännu. Enligt uppgifter i tyska media är det inte aktuellt med en fyrhjulsdriven Golf GTD, även om den nog skulle kunna sälja en del på vissa marknader.

 

VW Golf GTD är verkligen läcker, mitt val i det här segmentet!
330
163