VW Golf VII GTI – officiell, fakta och bilder

Äntligen har vi fått alla fakta kring Volkswagens nya Golf GTI, sjunde generationen. För första gången erbjuder VW ett "Performance Package" till Golf GTI som innebär att toppeffekten höjs och bromsarna uppgraderas.

Volkswagen Golf GTI VII Geneva 2013

Förändringarna jämfört med det "koncept" som vi fick se på Parissalongen i höstas är små, men här är i alla fall den serieklara VW Golf GTI. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet med fler högupplösta foton.

Det ska finnas en Golf för alla, verkar Volkswagen resonera och förutom sjunde generationen av basbilen finns det nu flera alternativ. Nyligen blev VW Golf 4Motion lanserad, elbilen e-Golf ska snart visas och förra veckan kom det sportiga dieselalternativet Golf GTD. Nu är det dags för Golf GTI att presentera sig.

"Har vi inte sett den förut?" tänker nog många och det är rätt, Volkswagen visade konceptversionen av Golf GTI redan i höstas, på Parissalongen. Inte mycket har förändrats sedan dess utseendemässigt men nu finns alla fakta och bilder på serieklara VW Golf GTI – sjunde generationen.

Tack vare viktminskningen i MQB-plattformen och höjd effekt är det här den snabbaste versionen av VW Golf GTI hittills (även om Golf GTI Edition 35 bara är en tiondel efter). Grundeffekten i 2-litersturbon är 220 hk och 350 Nm mellan 1.500–4.000 rpm men om man kryssar i det nya tillvalet "Performance Package" höjs toppeffekten till 230 hk (men fortfarande 350 Nm).

Enligt VW:s faktablad uppnås toppeffekten 220 hk redan vid 4.500 rpm och bibehålls sedan upp till 6.200 rpm, vilket låter lite märkligt men kanske är korrekt. 230 hk-versionen träffar effekttoppen vid 4.700 rpm.

Accelerationen 0-100 km/h avverkas på 6,5 sekunder men med de tio extra hästkrafterna kommer föraren ner till 6,4 sekunder.  Toppfarten är 246 respektive 250 km/h.

Båda motoralternativen har samma bränsleförbrukning, 6,0 l/100 km, vilket är en sänkning med 18 procent jämfört med föregångaren. CO2-utsläppet är 139 g/km. Väljer man till sexstegad DSG-automat istället för sexväxlad manuell ökar förbrukningen till 6,4 (220 hk) respektive 6,5 l/100 km (230 hk).

Man hade kanske förväntat sig att sjunde generationen VW Golf GTI skulle montera 18-tumshjul som standard men i hjulhusen hittar vi 17-tums "Brooklyn-fälgar" med 225/45-däck. Bakom fälgarna hittar vi de rödlackerade bromsoken och där finns också en skillnad, om man väljer till "Performance Package". Standardbromsarna på Golf GTI är ventilerade 312x25 millimeter skivor fram och solida 300x12 skivor bak. Men med "Performance Package" ökar dimensionen till 340x30 fram och även ventilerat bak med måtten 310x22 millimeter

Med manuell låda anges vikten på VW Golf GTI till 1.351 kilo, inklusive förare och 90 procent fylld bränsletank. Priserna i Sverige får vi återkomma till men i Tyskland startar VW Golf GTI vid 28.350 euro.

Den här lilla detaljen hör inte hemma i en GTI-bil, tycker användarna på motorforumet Zatzy.

Jens Trulsson ryter till om GTI-Golfen.

Men alla jublar inte över den nya GTI-versionen av Volkswagen Golf. Den nya modellen har elektronisk handbroms vilket bland annat användarna på vårt systerforum Zatzy retat upp sig på. Idén verkar vara att en riktigt sportig bil ska ha mekanisk handbroms.

Även Jens Trulsson på auto motor & sport Vintage förbannar den elektroniska handbromsen.

"Golf GTI är 'the original busbil' och då betackar man sig all form av elektroniska hjälpmedel. Det är illa nog att VW redan bestämmer hur mycket jag sladdvinkel jag ska få genom sitt fascistiska esp-system. Att de nu omöjliggör handbromssladden för att nån jävel ska få plats med sitt köpkaffe på mittkonsolen gör mig förbannad. Man vet att saker och ting är på väg åt helvete om man inte ens kan få en handbroms i en Golf GTI!", ryter han.

Golf GTI är mitt självklara val i det här segmentet!
717
735