VW Golf är Årets Bil 2013 – vann stort

Efter två elbilar var det dags för en "riktig" bil att väljas ut av den europeiska juryn till Årets Bil. Att VW Golf skulle vinna var inte så oväntat men den inbördes ordningen på finalisterna förvånar kanske en del. Subaru BRZ/Toyota GT 86 kom tvåa och Volvo V40 på tredjeplats.

Volkswagen Golf Car of the year 2013  Geneva

Golf har länge varit Europas mest sålda bilmodell och i år blev den överlägsen vinnare för "Årets Bil". Volvo V40 kom långt efter, poängmässigt, men ändå på en hedrande tredjeplats.

Som vi berättade i början på januari var det åtta finalister som stod mot varandra i slutkampen om titeln "Årets Bil 2013". Den ursprungliga listan förra hösten bestod av 32 bilar. De åtta var Ford B-Max, Hyundai i30, Mercedes A-klass, Peugeot 208, Renault Clio, Subaru BRZ/GT 86, Volkswagen Golf och Volvo V40. Normalt sett är det sju finalister men den här gången blev det delad sjundeplats, därav åtta finalister.

Den sistnämnda finalisten fick de blågula känslorna i svallning, speciellt med tanke på den fina körglädjen och höga säkerhetsnivån hos Volvo V40. Historiskt sett har nog aldrig tidigare en Volvomodell haft så stor chans att vinna som just V40. Men realistiskt sett ska en svensk bilmodell aldrig ha en chans i den tävling där tyskar, fransmän och italienare brukar turas om att kora vinnare.

Dock ska vi i rättvisans namn säga att den europeiska juryn "varit snälla" och till exempel låtit Nissan Leaf vinna titeln (2011), liksom Toyota Prius II (2005) och Yaris (2000). En vacker dag kanske Kia eller Hyundai också får en vinnare, vem vet?

Att Volkswagen Golf skulle vinna titeln Årets Bil var kanske inte så konstigt, även om det var en tysk-amerikansk bil som vann förra året (Opel Ampera). Volkswagens modeller brukar vara ohyggligt bra på att inte vara dålig på någonting och den gemensamma nämnaren brukar skrapa ihop tillräckligt med jurypoäng för att leda till seger, som det gjorde 2010 när lillebror Polo vann titeln. Slutsumman blev 414 poäng, mer än dubbelt så mycket som tvåorna, systermodellerna Subaru BRZ/Toyota GT 86. Volvo V40 kom på en hedrande tredjeplats.

Poängfördelningen mellan bilmodellerna är lite speciell. Totalt finns det 58 jurymedlemmar från 22 länder i Europa. I finalen kan varje jurymedlem ge bort 25 poäng men de måste fördelas på fem olika bilmodeller och ingen av dessa får mer än tio poäng. Att få ett rikligt antal andra- och tredjeplatser kan alltså visa sig vara nog så viktigt jämfört med att få många tiopoängare. Håkan Matson, Dagens Industri, är ordförande i juryn.

Håkan Samuelsson, vd för Volvo PV, väntar på att vinnaren ska utses.

Uppdatering kl 15.41: Vår reporter Nils Svärd fick en kort pratstund med Håkan Samuelsson, vd för Volvo Personvagnar, i samband med presskonferensen inför Årets Bil. Han verkade nöjd med tredjeplatsen.

"V40 är en ny och unik bil i sin klass. Visst hade vi hoppats på mer, men så här i efterhand är vi mycket glada och stolta över en tredjeplats. Det är ett viktigt erkännande. Volvo brukar inte hamna så här högt i Årets Bil. Dessutom slog vi Mercedes A-klass, och det känns bra, det är stort. Trots våra små volymer är vi med bland de stora", säger Håkan Samuelsson till auto motor & sport.

Vad tycker ni läsare? Varför vinner inte Hyundai i30? Borde det inte vara fransmännens tur? Varför har svenska bilmodeller aldrig en chans? Fältet för kommentarer står till ert förfogande.

Ulrich Hackenberg är utvecklingschef på Volkswagen och fick ta emot Årets Bil-priset.

Det var rätt bil som vann Året Bil 2013 - helt klart!
87
239