En av Genèvesalongens stora lockbeten är lanseringen av Alfa Romeo 4C. Den kommer först i en speciell upplaga på bara 400 bilar.
Man kan välja mellan två olika färger – röd (”Alfa Rosso”) eller i en specialkulör kallad ”Carrera White”. Den senare är mattvit med metallicinslag och liknar de specialfärger som ibland finns på konceptbilar. Men Carrera White kommer alltså till Ferraris produktionslina i Modena, där 4C ska byggas.
Lanseringspaketet till Alfa 4C utmärker sig också med flera snygga kolfiberdetaljer. Lyktinsatser, backspeglar och bakvinge är alla klädda i det ädla materialet.
Interiört är det inga skillnader på lanseringsbilarna. Även den ”vanliga” 4C – med mattsvart lyktinsats och backspeglar och bakvinge lackad i bilens färg – får kolfiberdetaljer som faktiskt kommer från partier där bilens egen kolfibermonocoque visar upp naken hud. Dock har lanseringsversionen röda detaljer och röda stygn i klädseln.
För Alfa Romeo 4C är ett lättviktsbygge av rang. I montern bredvid slog Ferrari nyss på stora trumman och förkunnade att deras nya supersportbil LaFerrari har kolfibermonocoque med teknik från F1-bilarna. Något som alltså lilla 4C också har – till en betydligt lägre kostnad.
Motorn är 1750-fyran från Giulietta QV, fast med 240 hästar och 350 Nm. Det räcker till att göra 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Självklart driver 4C med bakhjulen men kommer inte med manuell låda. Endast Alfas dubbelkopplingslåda TCT.
Priset i Sverige blir mellan 500.000 och 530.000 kronor. Mellan fem och tio svenskar redan anmält sitt intresse. Vill du också ha en av de 400 exemplaren av lanseringsversionen får du skynda dig. Annars kommer den vanliga versionen att produceras i omkring 3.500 exemplar årligen – om Alfas prognos slår in.
Alfa Romeo Sveriges representant, Torbjörn Lundgren, tror att många av 4C-köparna är tidigare Alfa-ägare som nu kommer tillbaka. Även en och annan Porsche Cayman-spekulant lär trilla in hos Alfa-handlaren.
Min personliga åsikt är att Alfa 4C är bedårande vacker. Helt egen med unika proportioner – fyra meter lång, två meter bred och endast 1,2 meter hög. Det ser ut som en mittmotorsuperbil i en mindre skala. Samtidigt krävs det inte så mycket fantasi för att hitta drag från både Ferraris modeller eller klassiska Lancia Stratos korta bakdel med två runda lyktor.
Alfa 4C går rakt in i hjärtat. Och det känns bra!