Mitt under Genèvesalongen släpper Euro NCAP resultatet från den senaste testomgången. Först ut är Skoda Octavia, och precis som syskonen Seat Leon och Volkswagen Golf blev det ett femstjärnigt resultat.
Skoda omnämns ofta som VW-koncernens budgetmärke, men de senaste krockresultaten visar att Skoda inte tar några genvägar för att spara in på krocksäkerheten – till skillnad från Renaults budgetmärke Dacia. Skoda Octavia har däremot inte autobromssystem som standard – det är tillval.
Renault Zoe är en av få elbilar som testats av Euro NCAP och även den fick fem stjärnor. Här finns inga större svagheter i krocksäkerheten – däremot genomförs inga tester på hur säkra batteripaketen är. Renault har dock krocktestat 90 Zoe-bilar utan att något allvarligt hänt med batteripaketet, som stängs av helt om en krockkudde utlöses.
Även Golfkonkurrenten Toyota Auris får fem stjärnor, men här gick krocktestet inte helt problemfritt. Bakdörren på förarsidan öppnades under ett av testerna och därför blir det poängavdrag. I övrigt fick dock Toyota Auris mycket bra betyg.
”Vi vill uppmuntra en mer robust design så vi drar av poäng när vi ser att det här händer. Under testet spänner vi fast krockdockorna i baksätet, men det är ändå mycket farligt om en dörr öppnas i en sidokollision”, säger Aled Williams, projektledare på Euro NCAP till Car Safety Rules.
Också nya Toyota RAV4 fick femstjärnigt betyg – men inte heller här gick testet helt felfritt. Förarens airbag blåstes inte upp helt, och förarens huvud träffade ratten. Därför blir det poängavdrag. Euro NCAP klagade också på att Toyota RAV4 inte har lika många assistanssystem som konkurrenterna.