Citroëns nya hybrid – utan batteri

Citroën står för salongens viktigaste tekniknyhet. Bortom alla laddhybrider och sporthybrider presenterar Citroën den billigaste tänkbara hybridtekniken. Den går bara på luft och behöver inget dyrt batteri – så här fungerar det.

Nyligen ansiktslyfta C3 blir först ut med lufthybridtekniken.

Citroën och Peugeot utvecklar just nu en helt ny hybridteknik tillsammans med Bosch. Det unika med det nya hybridsystemet är att det är helt mekaniskt och inte behöver något dyrt och tungt batteri. Det gör att prislappen blir jämförbar med en vanlig dieselmotor.

Tekniken visas upp på Genéve i den nyligen faceliftade Citroën C3. Detta för att visa att tekniken är kompakt och lämpar sig bäst för små, billiga bilar där kundgruppen är väldigt priskänsliga samt främst kör i stadsmiljö.
 



Eric Calliard är chefsingenjör för Hybrid Air-projektet.

Hybrid Air, som tekniken kallas, är ett fullhybridsystem som kombinerar tryckluft och hydraulik. Under inbromsning eller gasuppsläpp används bromsenergin till att bygga upp lufttrycket i en gastank. Maximalt tryck är 250 bar. Vid acceleration används lufttrycket till att driva två hydraulmotorer som överför energin via en automatlåda med planetväxel till drivhjulen.

Enigt Eric Calliard, chefsingenjör för Hybrid Air, arbetar systemet med väldigt korta cykler. Den lagrade energin som ackumuleras i gastanken är bara 150 kJ – omkring tio gånger mindre än batteriet i DS5 Hybrid4. Det gör att räckvidden på el är väldigt kort – omkring 400 till 500 meter – men det krävs inte mycket för att ladda upp lufttrycket igen. Systemet fungerar lite som en superkapacitatorer och passar utmärkt för stadskörning med många rödljus.

Den stora fördelen enligt Eric Calliard är att "luften är fri" vilket innebär att energin är gratis (även om "luften" egentligen består av kvävgas i systemet). Man behöver inte betala för dyr batteriteknik och man slipper att leta upp ladduttag som på laddhybrider. Inte heller är man beroende av politiska beslut och skatteregler.

Familjebussen Technospace visar hur nästa Citroën C4 Picasso kan se ut.

Konceptbilen Citroën C3 Hybrid Air drivs av en bensinmotor på 82 hästar (60 kW). De hydrauliska motorerna ger 40 hk (30 kW) extra och totaleffekten motsvarar Citroëns 1,6-litersmotor på 122 hästar (90 kW). Genom att stötta bensinmotorn i accelerationsfasen, eller låta hydrauliken själv driva bilen korta sträckor, sänks förbrukningen med 45 procent i körcykeln jämfört med en vanlig C3 VTi 82. Officiell förbrukningssiffra för Hybrid Air blir 2,9 l/100 km eller 69 g/km.

Det kompakta formatet gör att alla innerutrymmen i C3 är intakta, inklusive bagageutrymmet.

Tekniken är egentligen inte så ny som man först kan tro. Redan 1958 byggde Citroën en prototyp på 2CV Hybrid där tryckluft och hydraulik gav extra kraft till bensinmotorn. Experimenterandet med hydrauliksystemet är en klassisk Citroën-gren. Utöver den välkända fjädringskomforten använde Citroën hydrauliksystemet till funktioner som fjädring, styrning, bromsar och halvautomatiska växellådor i klassiska DS-serien redan 1955. Nu ser det ut som hydrauliken är på väg tillbaka hos Citroën och Peugeot.

Just nu pågår vintertester i norra Finland och enligt Calliard går utvecklingen som planerat. Han räknar med att lufthybriden är redo för lansering 2016. Priset blir detsamma som för en vanlig dieselmotor.

Lufthybrider verkar väldigt smart – hellre det än en dieselmotor!
378
23