Vi känner på nya Lexus IS

Med djärv design och smart hybridteknik vill Lexus IS sno kunder från de vanliga valen i mellanklassen, BMW 3-serie och Volvo S60. Vi provsitter och frågar Lexuschefen om varför han ratar dieselmotorer.

Bakpartiet är mycket lyckat medan fronten är spännande – om det också är snyggt är upp till dig.

I januari skrev vi om helt nya Lexus IS som får ett betydligt djärvare designspråk än tidigare. Tredje generationen premiärvisades hos Lexus i Täby, norr om Stockholm, under tisdagkvällen och auto motor & sport var förstås på plats för att provsitta.

Lexus har dessutom haft vänligheten att ställa dit både Volvo S60, Mercedes C-klass och BMW 3-serie för att spekulanterna även ska kunna prova konkurrenterna. Det visar på ett stort mått självsäkerhet.

På hybridmodellerna är avgasutblåsen dolda, men i bensinvarianterna är utblåsen mycket mer synliga.

Hur känns designen?
Designen är en smaksak men precis som för många andra moderna bilar är den snyggare i verkligheten än på bild. Lexus IS är i alla fall djärv och ett lite mer fantasifullt val än slätstrukna 3-serien och A4.

Hur bra är interiören?
Här har Lexus tänkt om jämfört med tidigare – man sitter lågt, och riktigt bra, i sportstolarna. Instrumenteringen har blivit digital och har krispig grafik. Infotainmentsystemet styrs, precis som i andra Lexusmodeller, med en slags "mus" – en lösning som fungerar helt okej när man vant sig.

Kvalitetskänslan känns överlag mycket bra, Lexus har jobbat mycket med sköna ytor exempelvis ovanpå instrumentpanelen. En del knappar sitter dock lite för långt ned vid vänster knä.

Personer som är längre än 1,75 får det svårt med takhöjden. Annars är baksätet bekvämt.

Kan man sitta i baksätet?
Nja... Det är helt okej både på bredden och längden, och stolsdynan är skön. Men takhöjden är rätt dålig. Jag är 175 centimeter och kan inte sitta helt upprätt. Huvudet tar i taket och jag kan inte alls luta huvudet mot dörren, det tar stopp direkt. Konkurrenterna har heller ingen jättebra takhöjd bak men åtminstone bättre än här.

Vad kostar den, och när börjar den säljas?
Lanseringen i Sverige drar förmodligen igång i mitten av juni. Priserna för IS 300h börjar på 342.300 kronor för Eco-modellen (se separat prisruta). Det hade varit bra om autobroms hade varit standard, men aktivt krockskyddssystem (PCS) och adaptiv farthållare (ACC) kostar ändå rimliga 9.900 kronor extra.

Lexus tror att omkring nio av tio kunder väljer hybridversionen IS 300h. De lojala Lexuskunderna är däremot mer benägna att välja bensinvarianten IS 250. Hybridvarianten IS 300h är miljöbilsklassad med 16- och 17-tumsdäck (koldioxidutsläppet är 99 respektive 103 gram). Med 18-tumsfälgarna blir utsläppet 109 gram och Lexus hoppas att även den versionen blir miljöklassad – om den är tillräckligt tung.

Strax nedanför skärmen finns de för Lexus klassiska digitaldisplayerna kvar för temperaturinställning. Ännu längre ned finns en rad knappar som inte känns helt förtroendeingivande – en del av dem är tryckkänsliga. Hur det här fungerar i trafiken får vi återkomma till i ett test.

  • Hallå där!
    Dick Zachrisson, produktansvarig för Lexus

Dick Zachrisson är produktansvarig för Lexus i Sverige och hoppas att IS-försäljningen ska dra igång före sommaren.

Vad är Lexus IS för typ av bil?
"Det är den lite livligare produkten i Lexus-lineupen, en bil med klart sportiga köregenskaper jämfört med de större bilarna. När IS presenterades första gången 1999 var det många Lexusägare som rynkade på näsan och tyckte att det här är väl ingen riktig Lexusbil. De saknade superkomforten från LS-modellen. Men folk tog till sig bilen och den blev extremt populär som en körglad mellanklassbil. Det är i de fotspåren vi nu presenterar helt nya IS."

Ni säger fortfarande nej till dieselmotorer?
"Exakt. Vi tycker att hybriddrivlinan är ett bättre och mer framtidssäkrat alternativ. Dieselbilarna har blivit lite av en folkmiljöbil, där man tittar på låga utsläpp av koldioxid, och låg förbrukning också för den delen. Men samtidigt finns det ju andra saker som kommer ur avgasröret på en dieselbil som kanske inte är så bra. Där våra hybridbilar, som drivs av bensin och el, är betydligt renare."

"Den här bilen har 223 hästar och släpper ut 99 gram koldioxid. Det är på den linjen vi jobbar vidare."

Oavsett hur mycket vi tjatar – kan du bekräfta att IS inte kommer med diesel?
"Den kommer inte med dieselmotor."
 



Designmässigt är nya IS stort steg från dagens IS, kanske också resten av Lexusprogrammet. Hur har ni tänkt?
"Den här bilen representerar samma designfilosofi som vi släppte i nya GS-modellen våren 2012, L-Finesse 2. Den här är medvetet designad betydligt sportigare. Dessutom följer den vår nya designfilosofi med spindelgrillen fram. Det här är F-Sportmodellen som är betydligt aggressivare. Tittar man exempelvis i fronten på den stora bikakemönstrade grillen, så är den nedtonad i de andra utrustningsnivåerna."

"Jag tror att man i nya generationen IS attraheras av en mycket sportigare framtoning. Till och med en sportigare framtoning än i BMW 3-serie. Det som var BMW:s paradgren förut, nämligen en sportig exteriör, har nu blivit lite mer slätstruket. Den här bilen har gått åt andra hållet och blivit lite tuffare. Beroende på vad man är ute efter kanske man väljer den här istället."
 



Kommer vi få se en IS-F?
"Kanske det! Det har väl ryktats en hel del om det. Vi visade ju upp ett väldigt spännande koncept på Parissalongen, LF-CC, som senare mynnade ut i den här. Kanske blir det något på det temat och med starkare motor – vem vet?"

Planerar ni någon kombi- eller cabrioletversion?
"Återigen, det som vi visade på Parissalongen 2012, gav en fingervisning om vad som kommer komma. Vi har också visat den stora konceptbilen LF-LC, och vi kommer definitivt presentera någonting under den närmaste framtiden."

  • Priser
Modell Pris
Lexus IS 300h Eco 342.300 kr
Lexus IS 300h Comfort 364.600 kr
Lexus IS 300h F Sport 409.600 kr
Lexus IS 300h Executive 480.000 kr
  • Tillval
Aktivt krockskyddssystem (PCS) och aktiv farthållare (ACC) (endast Eco/Business/Comfort/F Sport) 9.900 kr
Skinnklädsel och eljusterbara framstolar (endast Comfort) 22.200 kr
Navigation med ljuduppgraderingspaket (Endast Comfort) 26.700 kr
Navigation med ljuduppgraderingspaket (Mark Levinson) (endast F Sport) 37.100 kr
Extra förarkomfortpaket (endast F Sport) 29.800 kr
Taklucka, elektrisk (endast Executive) 9.600 kr
Metalliclack 8.600 kr
Jag tycker Lexus IS verkar vara ett spännande inslag i klassen.
301
139