Därför dissar Lexus dieselbilar

Lexus säger stenhårt nej till dieselmotorer – tvärt emot alla europeiska konkurrenter. Vi undersöker varför.
Annons

Därför dissar Lexus dieselbilar
Dick Zachrisson, produktansvarig för Lexus, hoppas att de svenska kunderna ska börja ifrågasätta dieselbilar och istället välja hybriddrift.
Därför dissar Lexus dieselbilar
Nya Lexus IS 300h når svenska handlare före sommaren. Priserna börjar på 342.300 kronor.

Andelen dieselbilar i Sverige har mångdubblats de senaste åren. Hajpen har varit enorm men alla är inte övertygade om att dieselbilar är rätt val i längden. Lexus och koncernkollegan Toyota förlitar sig istället på hybridtekniken.

I samband med den svenska premiärvisningen av nya Lexus IS fick auto motor & sport en pratstund med Dick Zachrisson, produktansvarig för Lexus i Sverige.

”Det är många kunder som frågar om diesel, det är väldigt hajpat. Det var annorlunda för sju–åtta år sedan när vi hade en dieselandel på mellan sex och nio procent”, säger han.

”Vi vill ju lyfta fram hybridbilens fördelar. Konkurrenterna är också på gång att utnyttja hybridtekniken men vi leder helt klart utvecklingen eftersom vi har en hybrid i varje produktserie. Siffrorna 223 hästar och 99 gram koldioxid för nya Lexus IS 300h är ganska intressanta ändå.”

Dick Zachrisson säger att det är svårt för ett litet märke att nå ut till en bred skara köpare och förmedla att hybridtekniken är viktig. De farliga NOx-partiklarna, som vi skrivit om i artikelserien Bränslebluffen, är en av anledningarna till att Lexus satsar på hybriddrift.

”Vi hoppas på att politiker och andra på något sätt tar steget för att skapa en debatt kring dieselbilarna och de miljöproblem som de innebär. Det är jobbigt att vara snöplog samtidigt som man har en marknadsandel under 0,3 procent… Det blir dyrt också!”

Därför dissar Lexus dieselbilar
Infiniti säljs ännu inte i Sverige, men i andra delar av Europa säljs IS-konkurrenten Infiniti Q50 snart med dieselmotor på 170 hästar. Men Lexus satsar istället på hybriddrift.

Om ett företag ska köpa in tjänstebilar och väljer mellan en 320d och en IS 300h, kanske BMW:n är ett vanligare och samtidigt billigare val?
”Att BMW:n skulle vara billigare är en sanning med modifikation. Tittar man på prislistorna kan de skilja sig lite grann, ofta till BMW:s fördel. Men tittar man på jämförbart utrustade bilar är Lexus ungefär tre procent billigare.”

”Sedan kanske man vill ha något annat än vad man har kört tidigare, som BMW, Audi och Mercedes. Man kanske har hört talas om att vi har Sveriges nöjdaste bilägare, eller att Lexus har en väldigt fin produktkvalitet. Förutom själva bilen har vi väldigt fina kvaliteter hos våra återförsäljare. Strävan efter att kunderna ska ha den här överlägsna ägarupplevelsen. Väldigt mycket av det vi säljer härifrån är förstås produkten med alla dess egenskaper, men också kringtjänsterna som gör bilägandet mycket smidigare.”

”Om man besöker Lexus och skapar sig en uppfattning tror jag det är en inkörsport för att köpa en av våra bilar. Det handlar inte bara om produkten. Sen är körupplevelsen något helt annat. BMW:n är väldigt sportig att köra, men Lexus har kommit väldigt långt på vägen.”

Annons
Annons
Rulla till toppen