Därför byggdes nya BMW 3-serie GT

BMW lanserar sin GranTurismo på 3-serien i Genève. Nils Svärd träffade Stephan Müller, ansvarig för 3 GT, som förklarade varför de lanserar en högre och rymligare 3-serieversion. Och vilka som kommer att köpa den.

Nils Svärd fick en pratstund med Stephan Müller (tv), ansvarig för BMW:s senaste högbygge – 3 GranTurismo.

Först och främst, berätta lite om er nya 3-serie GT? Vad är det – och varför?
Jag är övertygad att 3 GT kommer bli en framgångssaga. Den är attraktiv att titta på med sportig design och fina proportioner. Till det erbjuder den goda utrymmen och hög funktionalitet. Det är en nytolkning av GT-konceptet.
 
Hur passar BMW 3 GT med märkets kärnvärden?
Köregenskaperna från 3-serien finns kvar. GT är bara lite tyngre – ungefär 65 kilo – det påverkar inte köregenskaperna.
 
GT är inte lika slank som en typisk coupé och dessutom byggd på höjden – varför?
Det är korrekt. Vår idé var inte att skapa en coupé utan en GranTurismo – en utmärkt bil för långresorna. Vi har lyssnat noga på kunderna vad de vill ha. Baserat på vår 5 GT gillar kunderna den högre sittpositionen – det är lättare att kliva in och ur bilen och du har bättre överblick. Därför sitter du 60 millimeter högre i 3 GT än vanliga 3-serien.
 
Vilka är 3 GT:s huvudkonkurrenter?
Det finns ingen kärnkonkurrent. Kanske A5 Sportback, men den har inte den högre sittpositionen och funktionen. Benutrymmet är unikt för sin klass, mellan 7-serien och 5-serien. Till och med närmare 7:an än 5-serien. Jämfört med vanliga 3-serien har utrymmet bak ökat med hela 72 millimeter.
 
Vilka är kunderna?
Många är sugna på något nytt. De har kanske haft fyra sedaner, eller fyra kombi, i rad och vill köpa något annat. Sedan har vi också de som ställer nya krav på utrymmen. Dels familjer, kanske med äldre barn som uppskattar det större baksätet, men också aktiva personer med skrymmande sportutrustning.
 
Är det en "kombi" för amerikaner och kineser som traditionellt inte är intresserade av kombibilar?
Exakt. Nu kommer vi snart också introducera 3-serie Touring i Kina, men absolut. De är inga stora kombiköpare och de är mer intresserade av en GT om de söker mer utrymme. Men även här i Europa har vi många kunder som söker något nytt istället för den vanliga kombibilen.
 
Vilka anpassningar till chassit har ni gjort för att höja 3-serien?
Större hjuldiameter är det första steget att lyfta bilen. 3 GT har samma hjulstorlek som 5-serien och lägsta storleken är 17-tum. Andra steget är anpassa fjädringen som höjer bilen 30 millimeter. Sedan höjde vi sittpositionen 60 millimeter och mer takhöjd. Totalt 81 millimeter högre. Större hjul och 20 millimeter längre bil har sedan hjälp till att ge bilen sportiga proportioner trots ökad höjd.
 
Ni har ändrat fjädringen. Är 3-serie GT mjukare för bättre långfärd, eller har ni styvat upp fjädringen för att motverka den längre fjädringsvägen?
Visst, fjädringen är anpassad för den ökade vikten och högre tyngdpunkt. Men känslan ska vara den samma som du känner till från vanliga 3-serien. Den är inte styvare för att ge god komfort för föraren.
 
Ni har inte höjt fjädringskomforten lite extra eftersom 3 GT ska vara en långfärdsbil, eller GranTourer som ni själva säger?
Nej, nya 3-serien tog ett stort komfortsteg framåt. GT-versionen ändrar ingenting.

Kan du tänka dig att köpa BMW 3 GT?
343
150