”Volvo V60 mycket bättre än BMW-hybriden”

ams-läsarna fick chansen att fråga testlaget om nya Volvo V60 Plugin Hybrid – och frågorna haglade in. Här kommer svaren – allt du behöver veta om Volvos viktigaste toppmodell någonsin.
Annons

När vi testade nya Volvo V60 Plugin Hybrid mot flera tuffa konkurrenter passade vi på att fråga er läsare vad ni vill veta om Volvos nya toppmodell. Efter bara några timmar var kommentarsfältet fullt med intressanta frågeställningar. Här försöker vi svara på en del av dem.

Volvo visade bland annat upp ansiktslyfta V60 på Genèvesalongen. Här svarar vi på läsarnas frågor om V60 Plugin Hybrid. (Vi provkörde den icke-ansiktslyfta versionen.)

  • Testlaget svarar

Svaren kommer från Fredrik Langendorf i ams testlag.

Hur är köruppevelsen jämfört med en BMW 3-serie?
Här har jag bara kört ActiveHybrid5 och den har ganska dåligt samspel mellan el- och bensindrift med ryckigheter då och då. Inbromsningarna med samma bil är också hopplöst svåra att få till med precision i stadstrafik, genereringen av el som bromsfunktion sker grovt. Volvon hade inga problem med detta.

Volvo satsar mycket på snåla bilar med lågt pris. Men kommer Volvo också satsa på starkare och sportigare bilar, som samtidigt är snåla?
Volvo V60 D6 AWD är precis det som frågan efterlyser, en Power-hybrid. Prius är en maxsnålis.

Hur laddas batteriet – och hur lång tid tar det?
220V är vanliga standard. Trefas laddar den inte, utan den tar max 13A från 220. Laddtiderna är bara att räkna på spänning och ampere samt max kWh i batteriet. 220 volt och 10 A ska ladda ett batteri med 8 kWh (som i Volvos fall): 220*10 = 2,2 kW. I en timme ger det 2,2 kWh. 8/2,2=3,63 timmar. Sedan får man lägga på lite tid för värmeförluster i kablar och kontakter.

Laddas batteriet också vid inbromsning eller vid utförsåkning?
Frihjul över 70 km/h (gasuppsläpp), under 70 lite generering, vid lite bromspedal: alltid generering.

Jag ska byta tjänstebil och funderar på en laddhybrid. Jag har fem mil till jobbet och kör en del i tjänsten. Största delen är på landsväg och motorväg. Har jag någon nytta av hybriddriften?
Detta kan vi pussla ihop av alla de olika körscenarierna vi mätt i del 2 av testet. Åt ena hållet kan han nog räkna med upp till fyra mil på el. Bränsleförbrukningen på resten hamnar på strax över 6 l/100 km. 8 i stan.

”Det är med batterier som med bränsletankar, dubbel räckvidd ger dubbel storlek.”
Fredrik Langendorf, ams testlag

Varför kan man inte ha en generator eller liknande som drivs av motståndet när bilen körs på el så att batteriet laddas under färd?
Ju mer energi vi plockar ur motståndet, desto mer ökar det. Så kan man nog bäst sammanfatta det. Det smartaste man kommit på är just att ersätta hjulbromsarna (som bara ger värme) med elgenerering vid lättare inbromsningar, tyngre bromskrav fixar bara hjulbromsarna. En så kraftfull generator adderar mycket vikt.

Om V60 Plugin Hybrid skulle klara av 15 mil på el och ha dieselmotorn kvar, hur mycket större skulle batteriet behöva vara? Hur mycket skulle priset skena iväg med dagens batterikostnader? Hur mycket mindre skulle bagaget bli? Hur långt fram i tiden ligger den teknik som skulle klara ovan men bibehållen bagagekapacitet som är i dagens V60 Plugin Hybrid?
Det är med batterier som med bränsletankar, dubbel räckvidd ger dubbel storlek. Exakt volym, kostnader nu och senare samt storleksbantning får vi återkomma till.

Priset är det största uttropstecknet. Varför så dyr i förhållande till exempelvis Prius Plug-in hybrid? Kommer priset att sjunka i framtiden?
V60 D6 AWD är Volvos toppmodell och bjuder på imponerande prestanda. Jämfört med vad som var Volvos toppmodell för bara några år sedan, XC90 V8, är den inte särskilt dyr. Dessutom är den välutrustad från start. Men självklart sjunker priset när Volvo sätter fler laddhybrider i produktion, och när de gör det med mindre motorer. Kanske en V40 T4 F som laddhybrid?

Hur fort tar sig bilen 0–100 i ren eldrift och hybridläge?
Det gavs tyvärr inte möjlighet att mäta accelerationen på el pga dåligt väglag. I power-läget blev siffran 7,0 mot angivna 6,1 men då var det lite halkigt.

Går det i praktiken köra på ren el och hur lång är räckvidden?
39 kilometer med bil nattparkerad i varmgarage och körd ut i nollgradigt väder på landsväg snitt 90 km/h cirka

Om den är fulladdad och jag bara vill köra på bara eldrift 3–4 mil vintertid (tio minusgrader) med värme i kupén, går det?
Parkerad över natten i minus 5–10 grader körde jag 32 kilometer på 70- och 90-vägar. Värmen är inga problem eftersom den tas från dieselvärmaren. Dock hade jag denna dag lysande tanklampa och fick bara aktiverad stolsvärme på morgonen. Kupévärme kom först efter 32 km när dieselmotorn vaknade.

Foto & montage: Peter Gunnars

  • Volvo svarar

Svaren kommer från Lars Walker på Volvo PV:s kommunikations- och pr-avdelning.

Funderar Volvo på alternativa bränslen i framtida laddhybrider: gas eller etanol?
Vi jobbar med många olika bränslealternativ för framtiden för att snabbt kunna anpassa vårt erbjudande vid ändrade marknadsförhållanden. I dagsläget ser vi att dieselmotor med laddhybridteknik har störst efterfrågan i Europa.

Tillverkas elmotorn i Sverige? Används samma elmotor av någon annan biltillverkare?
Vi kan tyvärr inte kommentera denna fråga.

Vad är livslängden på en elmotor i en bil?
En elmotor har mycket lång livslängd då den har få rörliga delar. Elmotorn i V60 Plugin Hybrid är beräknad att hålla bilens livslängd. När batteriet inte kan laddas längre fungerar den som en vanlig hybridbil vilket ger 15–20 procent lägre förbrukning jämfört med en V60 D5 AWD.

Vad kostar batteripaketet att byta?
Det kostar drygt 100.000 kronor att byta batteripaketet.

Jag jobbar inom räddningstjänsten och undrar om det är något speciellt som vi ska tänka på när vi kommer fram till en olycka med en V60 Plugin?
Lite förenklat måste huvudsäkringen för batteripaketet avlägsnas samt att man måste veta var högspänningskablarna går vid eventuell klippning i plåten.

Fotnot: Volvo har en informativ pdf-fil som går igenom vad som görs vid en eventuell olycka där en V60 Plugin Hybrid är inblandad. Ladda gärna hem och läs! Där står bland annat: ”Anta alltid att fordonet har strömförsörjning, även om det inte indikeras! 
Se till att fordonet immobiliseras och att framdrivningssystemet är avaktiverat. Rör aldrig, kapa, öppna eller vidrör någon orange högspänningskabel eller komponent. Skada inte batteripaketet, även om drivsystemet är avaktiverat.”

Annons
Annons
Rulla till toppen