Norge är viktigast i Europa – för Tesla

Tvärt emot vad man kan tro är det inte Tyskland eller Frankrike som är viktigast för Tesla – utan ett litet land som ligger mycket närmare oss. Galna skatteregler gör att många skippar en dyr BMW och istället köper en eldriven Tesla.

Tesla prioriterar den norska marknaden högt – nätverket med superladdare ska snart börja byggas.

De norska skattereglerna höjer priset på vanliga bilar med förbränningsmotor rejält. Därför är elbilar populära, och 1.000 norska kunder har redan tecknat sig för en eldriven Tesla Model S. Teslaköparna slipper både moms och registreringsskatt.

Det gör Norge till Teslas viktigaste marknad utanför USA. Företagets vd, Elon Musk, besökte Oslo i förra veckan, och på bloggen Ladda Elbilen finns en utförlig artikel.

Förutom bilsalongen i Genève var Teslas showroom i Oslo det enda stopp som Elon Musk hann göra i Europa. Tillverkningen av Model S för Europa drar igång i juni och kunderna får sina bilar tidigast i juli och senast i oktober. Den fyrhjulsdrivna Model X följer senare. De norska köparna är de första i Europa som får sina bilar.

Tesla har redan kört igång satsningen med "superladdare" som ska göra långdistanskörning möjlig i USA. Att ladda batteriet till hälften ska ta ungefär en halvtimme.

Nu kommer superladdarna även till Europa och enligt Ladda Elbilen vill Tesla göra resor mellan Trondheim, Bergen, Oslo och Stockholm möjliga. Norge blir det första landet utanför USA som får superladdare. Tesla Model S kommer med åtta års batterigaranti och superladdarna blir gratis för all framtid för Teslaägarna.

De nyblivna Teslaägarna passade också på att fråga Elon Musk om hur batteriet klarar av kalla temperaturer. Svaret är att räckvidden förkortas med ungefär tio procent vid tio minusgrader, och med mellan 20 och 25 procent vid 30 minusgrader.

Jag tycker elbilarna borde slippa momsen även i Sverige. Mer eldrift åt folket!
518
56