Elbilarna blir fyra gånger bättre 2020

Om bara några år lanseras en helt ny batterityp som gör elbilarna betydligt billigare – och dessutom ger fyra gånger längre räckvidd. Blir det försäljningsboom?

I vårt eget räckviddstest (i nummer 8/2012) kom vi 7,7 mil i Mitsubishi i-MiEV och 8,9 mil i Nissan Leaf. Med ny batteriteknik kan räckvidden bli betydligt bättre.

De senaste åren har det vanligaste klagomålet på elbilarna varit att räckvidden är för kort. Nissan Leaf klarar exempelvis mellan 15 och 20 mil vid optimala körförhållanden medan Tesla Model S klarar upp till 50 mil. Men även det är drygt hälften av vad en modern dieselbil klarar.

Ett viktigt steg för att förbättra räckvidden är att byta ut de nuvarande litiumjonbatterierna mot en ny batterityp som kallas "solid state". Toyota ska introducera de nya batterierna 2020.

Den största fördelen med de nya solid state-batterierna är att räckvidden blir omkring fyra gånger längre. Det innebär att elbilarna kan klara åtminstone 60 mil på en laddning. Dessutom har solid state-batterierna lägre internt motstånd och lägre vikt.

"Nästa generations battericeller måste ha mycket högre energitäthet än litiumjonbatterier. Vi har ökat utvecklingstakten för nästa generations batteriteknologi sedan 2010", säger Shigeki Suzuki, chef för materialteknik i Toyotakoncernen till Automotive News.

Enligt Vattenfall är en annan fördel med solid state-batterier att de klarar fler laddcykler än ett litiumjonbatteri. Tillverkningskostnaden är än så länge mycket hög, men den lär sänkas när fler biltillverkare börjar använda solid state-batterier.

Jag kan tänka mig att köpa en elbil om räckvidden blir bättre.
515
36