Det har varit några stormiga år i racingsverige med utbrytarligan TTA och det senaste jättebråket mellan SBF och STCC AB. Samtliga problem är inte lösta ännu men SBF och STCC AB har nu enats och har för avsikt att jobba hårt för att hinna med SM-premiären på Knutstorp.
”De svåra tvistefrågorna, om ersättningen från STCC AB till SBF och paragraferna om rallycrossen, har vi nu löst. Det återstår en del mindre frågor att klara ut men jag tror vi är igenom krisen nu. Nu vill både STCC AB och vi sätta högsta fart för att klara allt som måste göras inför säsongen. Vi har tappat mycket tid båda två”, säger Kåge Schildt, ordförande i SBF.
STCC AB och dess vd, Bob Huzell, är också nöjd med det möte man haft.
”Ja, vi hoppades hela tiden att det skulle gå att lösa. Nu har vi pratat igenom alla kontrakt och kommit ut med lösningar som båda parter kan acceptera. Nu väntar massor av hårt jobb de närmsta veckorna – men vi är väl förberedda.”
Knäckfrågorna i schismen mellan SBF och STCC AB har varit huruvida SBF ska godkänna siluettracerbilar som standardbilar, TTA-seriens racerbilar platsar nämligen inte i standardvagnsracing enligt FIA:s definitioner.
En stor tvistefråga har naturligtvis handlat om pengar i olika former och rättigheter – exempelvis hur mycket STCC AB ska betala till SBF för SM-rättigheterna i racing samt hur rättigheterna till nya rallycrossklasser ska utformas.
Men med dagens möte mellan SBF och STCC AB är huvudfrågorna lösta och därmed är alltså racingsäsongen räddad. Premiären körs som planerat på Knutstorp den 3–4 maj.