”Stoppa cykellagen!”

Snart kan bilförare tvingas väja för cyklister – något som MHF tror kan leda till fler skadade i trafiken. "Det invaggar cyklisterna i falsk trygghet", skriver organisationen.
Annons

Det nya förslaget innebär att bilister måste lämna företräde för cyklister, precis som för fotgängare. Vad tycker du – rätt eller fel? Foto: News Øresund/Johan Wessman/Creative Commons/Flickr

Just nu utreds ett förslag om att bilförare ska ha väjningsplikt mot cyklister. Dessutom kan det bli tillåtet att cykla mot enkelriktat. Det ska öka cykelpendlingen, men ams-läsarna verkade inte helt övertygade när vi skrev om förslaget i september 2012.

Organisationen MHF är inte heller positiva. Motorförarnas helnykterhetsförbund menar att den här typen av cykellag ökar antalet olyckor.

”Vi är starkt kritiska till den föreslagna väjningsplikten för bilister vid cykelöverfarter. Den kommer att leda till fler dödade och skadade i trafiken”, säger MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström i ett pressmeddelande.

Anledningen är enligt MHF att cyklisterna invaggas i en slags falsk säkerhet, precis som för fotgängarna med den så kallade zebralagen, som innebär att bilister måste lämna företräde för fotgängare vid ett övergångsställe.

”Zebralagen har gett en rejäl ökning av skadade fotgängare. Om väjningsplikt införs på cykelöverfarter blir det med stor sannolikhet samma negativa utveckling där”, säger Lars Olov Sjöström. Tittar man på statistik innan år 2000 dör och skadas det cirka fem–tio procent fler gående på övergångsställe idag jämfört med perioden innan zebralagen infördes.

Läs också: ”Bilister ska bli tvungna att väja för cyklister”

Med nuvarande regler heter det bland annat att cyklister får korsa vägen ”endast om det kan ske utan fara”. Cyklisten har alltså inte förkörsrätt automatiskt utan måste ta hänsyn till övriga trafikanter.

Vilka regler gäller för cyklister idag?

Den som cyklar är fordonsförare och ska följa trafikreglerna som gäller för alla fordonsförare. Med några få undantag är det alltså samma regler som gäller för bilförare, mopedförare och cyklister. Den som stiger av cykeln eller mopeden och leder den, räknas som gående.

Trafikreglerna rörande cykelöverfart och övergångsställe finns i Trafikförordningen.

Följande gäller för fordonsförare vid ett obevakat övergångsställe och cykelöverfart:
– Vid ett obevakat övergångsställe har man som fordonsförare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
– När man närmar sig en obevakad cykelöverfart, ska man anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
– Kör man ut ur en cirkulationsplats eller efter att ha svängt i en vägkorsning och ska passera en obevakad cykelöverfart, ska man köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera. ( 3 kap. 61 § Trafikförordningen)

Följande gäller när man cyklar eller kör moped klass II och ska köra ut på en cykelöverfart:
– Den som cyklar eller kör en moped klass II och som ska färdas ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. (6 kap. 6 § Trafikförordningen)

Följande gäller för den gående:
– Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken. (7 kap 4 § Trafikförordningen)

(Källa: NTF Konsument)

Annons
Annons
Rulla till toppen