T&E: ”Bilindustrin manipulerar förbrukningssiffrorna”

Med tricks, tjuvknep och kreativa mätmetoder manipulerar bilindustrin sina förbrukningssiffror. Och den här gången är det inte vi på auto motor & sport som säger det, utan organisationen T&E i Bryssel som funnit stora avvikelser. T&E kräver nu att EU skyndsamt sätter stopp för manipulationerna.

”Transport & Environment” Bryssel ECE-R101 kryphål

Enligt "Transport & Environment" i Bryssel har bilindustrin utnyttjat den gamla testnormens alla kryphål för att få förbrukningssiffrorna att se bättre ut och därmed uppnå EU:s CO2-mål till 2015. T&E kräver nu tuffare regler och att bilindustrin tvingas testa om alla sina bilmodeller under 2014.

Den gröna kampanjorganisationen "Transport & Environment" i Bryssel har tittat närmare på hur bilindustrin får fram sina officiella, EU-reglerade förbrukningssiffror. De har låtit oberoende testinstitut mäta bilmodeller och funnit stora avvikelser, vilket även EU:s representanter gjort.

"Transport & Environment" kräver därför att EU skyndsamt ändrar reglerna för att konsumenterna ska få bättre vägledning. Man vill också att EU tvingar bilindustrin att testa om alla bilmodeller efter de nya, hårdare reglerna.

Ni som läst auto motor & sport under hösten och vintern har inte kunnat undgå vår artikelserie "Bränslebluffen". I en lång serie av artiklar har vi belyst hur konsumenter, EU-politiker och olika länders lagstiftare blir lurade av den hopplöst föråldrade mätnormen ECE R101 med sin alldeles för snälla körcykel NEDC. Mätnormen har använts i decennier men fick en enorm betydelse för bilindustrin när EU 2008 bestämde sig för lägre koldioxidutsläpp från personbilar. Stegvis skulle snittutsläppet av CO2 minska till 130 g/km, senaste 2015.

De biltillverkare som inte klarar utsläppsgränserna blir bötfällda och för de stora varumärkena pratar vi inte miljoner utan miljarder kronor i böter från EU. Att uppnå låga CO2-utsläpp på samtliga bilmodeller blev alltså prioritet nummer 1 hos alla biltillverkare som säljer inom EU. Det har lett till en hel skog av kreativa metoder som gjort att bilarna framstår som snålare, fast våra tester här på auto motor & sport visat att förbrukningen inte blivit mycket bättre de senaste åren.

”Transport & Environment” Bryssel ECE-R101 kryphål

När en bilmodell ska köras i rullande landsväg för att mäta bränsleförbrukningen ställs utrustningen in på en viss belastning, vilken bestäms av fordonsvikt och utrullningstest. I det här diagrammet ser man vilka värden som olika bilmodeller fått när de certifierats för en viss avgasnorm. De senaste testerna (Euro 5, 5b och 6) visar att bilmodellerna underligt nog fått mycket bättre värden (= bättre utrullningstest). Är bilarna verkligen så lättrullade i verkligheten? I högre hastighet är det luftmotståndet som "tynger" mest, i lägre hastigheter är det den mekaniska friktionen och däcken som är mest avgörande.

Samma erfarenhet gör nu organisationen Transport & Environment, T&E, och visar det i sin 47 sidor långa rapport "Mind the Gap! Why official car fuel economy figures don't match up to reality" (klicka på länken för att läsa pdf-dokumentet). De är väldigt noga med att inte peka ut bilindustrin som fuskare, men säger samtidigt att det inte behövs fusk eftersom EU:s testnorm är 30 år gammal och så full av kryphål att den ger alla möjligheter för manipulation.

Enligt T&E är det fullt normalt för biltillverkare att tejpa över skarvar och ojämnheter i karossen vid utrullningstest, liksom att använda lättflytande smörjmedel, förhöjda däcktryck, låta batteriet laddas ur, ställa hjulvinklarna helt fel (men lättrullat), testa vid onormalt höga temperaturer, lätta bilarna till max, använda extremt fin asfalt, spänna upp bromsklossarna, med mera, med mera…

Det oberoende testinstitut som T&E använde fann att äldre bilmodeller i genomsnitt hade 19 procent högre bränsleförbrukning i verkligheten, jämfört med biltillverkarens uppgifter. Men nyare modeller hade i snitt 37 procent högre förbrukning, vilket visar att något hänt med bilindustrins siffror de senaste åren.

”Transport & Environment” Bryssel ECE-R101 kryphål

Bilindustrin fuskar inte med sina mätningar, siffrorna är inte påhittade. Men de är ändå så långt ifrån verkligheten att konsumenter, politiker och lagstiftare blir vilseledda. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Den oberoende organisationen Transport & Environment kräver därför fyra saker av EU:

1)   Nya regler måste nu till snabbt som täpper till kryphålen i nuvarande testnorm. Alla bilmodeller måste testas om under 2014 för att visa att de klarar CO2-målet till 2015.

2)   Den nya, globala testnormen WLTC som utvecklas just nu måste också utformas så att kryphålen täpps till. Bilindustrin har framfört önskemål om att denna norm införs först 2021, men T&E vill att den införs 2016.

3)   Till 2020 vill T&E att EU inför ett fristående system för att mäta bränsleförbrukningen där bilindustrin inte utför mätningarna själv (som man gör idag).

4)   Även EU borde ha en "deklarationslapp" som hör till varje bilmodell där bränsleförbrukning och kostnader redovisas klart och tydligt, på liknande sätt som används i USA idag.

EPA Window Sticker 2013

I USA säljs alla bilar med en obligatorisk "window sticker" som tydligt visar förbrukning, utsläpp och driftkostnader på ett sätt som gör att konsumenten kan välja och jämföra. T&E vill att EU inför ett liknande system som kan vägleda konsumenterna i sitt val av bil. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Jag säger "Ja!" till de fyra kraven som T&E ställer upp. Bilindustrin måste skärpa sig.
200
36