Officiell: Här är Range Rover Sport!

Bilsalongen i New York drar igång med premiären av helt nya Range Rover Sport. Den bantar bort över 400 kilo tack vare smart aluminiumteknik – kan den äntligen göra skäl för namnet? 60 nya bilder finns här.

Kortare överhäng, sportigt låg taklinje och aggressivare front skiljer ut en Range Rover Sport.

Här känns det mesta igen från Range Rover. Växelspaken är dock ny – visst är det samma som i Jaguar F-Type?

Mycket kan man säga om Range Rover Sport men särskilt sportig är den inte. Trots det har modellen blivit en stor försäljningssuccé. Andra generationen visades upp under natten till onsdagen på bilsalongen i New York – i sällskap av Daniel Craig.

Redan på smygbilderna kunde vi se att Range Rover Sport hämtar många designdetaljer från storebror Range Rover, bland annat strålkastardesignen och sidoprofilen. Bakpartiet har drag av Range Rover Evoque och hela designen ska kännas lägre och sportigare än för den mer högbyggda Range Rovern.

"Helt nya Range Rover Sport tar modellen till en ny nivå. Det är Land Rovers mest dynamiska bil någonsin och visar det bästa av brittisk design, ingenjörskunnande och tekniska innovationer", säger John Edwards, global varumärkeschef på Land Rover till Autocar.

Som tillval kan nya Range Rover Sport bli sjusitsig.

Till skillnad från föregångaren, som byggde på teknik från Land Rover Discovery och därför vägde en bra bit över 2,5 ton, baseras nya Range Rover Sport på samma Premium Lightweight-plattform som Range Rover. Med hjälp av lättviktsmaterial har vikten minskat med upp till 420 kilo. Med V6-diesel bör Range Rover Sport därför väga drygt 2,2 ton, enligt Autocar.

Än så länge får vi nöja oss med läckta bilder och Land Rover har inte släppt några tekniska detaljer. Det ryktas dock om att V6- och V8-motorerna ska kompletteras med en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter – antagligen samma motor som också sitter i Range Rover Evoque.
 

Uppdatering 27/3: Range Rover Sport är nu officiell och du kan ladda ned pressmeddelandet här (i pdf-format) för att läsa om alla detaljer.

En nyhet är att Range Rover Sport numera är "5+2-sitsig" – en tredje stolsrad finns som tillval. De extra passagerarna får plats tack vare den längre hjulbasen: +17,8 centimeter. Själva bilen är 6,2 centimeter längre.

Land Rover skryter också om att aerodynamiken förbättrats med åtta procent, att Range Rover Sport till 75 procent består av unika delar och att köparen kan välja upp till 22 tum stora fälgar som kallas "Viper's Nest".

"Jag kör en Sport. En Range Rover Sport."

Självklart har inte terrängegenskaperna glömts bort. Markfrigången har förbättrats med 5,1 centimeter till 27,8 (när luftfjädringen ställs i offroadläge). Köparna kan nu också välja mellan två fyrhjulsdriftssystem. Båda gör Range Rover Sport permanent fyrhjulsdrivna. Alla behöver dock inte lågväxel, och då finns ett system med Torsendiff att välja istället. Kraftfördelningen 42/58 fram/bak och systemet väger 18 kilo mindre än offroadsystemet (som driver 50/50).

Land Rover bekräftar att nya Range Rover Sport får två bensinmotorer och två dieslar. Snikmotorn på bensinsidan, samma 3,0-liters kompressor-V6 som också sitter i Jaguar F-Type, kommer dock inte tlll Europa.

Alla modeller har nu den 8-växlade automatlådan från ZF som standard. Förbrukningen kapas med upp till 24 procent. Land Rover lovar att en dieselhybrid följer senare, som släpper ut 169 g/km.

Enligt Autocar kostar Range Rover Sport med SDV6-motorn på 292 hästar drygt 630.000 kronor. Det är omkring 100.000 kronor billigare än en Range Rover. Lanseringen sker nu i sommar.

  • 5,0-liters kompressor-V8. 510 hk (bensin)
  • 3,0-liters kompressor-V6. 340 hk (bensin)
  • 3,0-liters V6. 258 hk (diesel)
  • 3,0-liters V6. 292 hk (diesel)
  • 4,4-liters V8. 339 hk (diesel, kommer senare)
  • Dieselhybrid (kommer senare)
Porsche Cayenne kan slänga sig i väggen. Detta är mitt förstahandsval i den sportiga suv-klassen!
267
38