Nyss hemkomna från presskörningen av Ford Fiesta ST är vi fortfarande lyriska över att den överträffade våra förväntningar genom att vara rejsigare än vi vågat hoppas på. Många bilar byggs i dag för att vara så användarvänliga och leverera på så många plan som möjligt, att det inte är så mycket renodlad körupplevelse kvar i slutändan. Inte ens i de vassare modellerna. Läs vår provkörning av Golf R Cabriolet i ett kommande nummer av ams till exempel.
Men med Fiesta ST har Ford verkligen vågat löpa linan ut. Den bjuder på en fantastisk körupplevelse trots att den fortfarande är lätt att flänga runt i stan och går att lasta tv-bänkar i. Ljudet är rått och fjädringen hård. Men oljud som vindbrus och däcksljud är väldämpade och den som kör störs inte lika mycket av den hårda fjädringen.
Men tydligen är inte alla överens om att stenhård fjädring är bra på en sportig bil. Under presskörningen av Fiesta ST i södra Frankrike stötte vi på ett par franska motorjournalister som var ute och provkörde nya Peugeot 208 GTI. Vi stannade naturligtvis och resonerade med våra franska kollegor om vilken som var den bästa bilen.
Fransmännen, patriotiska som de är, tyckte föga överraskande att Peugeoten var bättre. De berättade om 208 GTI att ”thö chassi is bettör, it is mör cömförtöböl”.
Men de franska motorjournalisterna erkände samtidigt att Fiesta ST är rejsigare, har bättre motorljud och känns rappare. Fordens motor är vassare och har en tydligare spets som gör den tacksammare att varva hela vägen till rödmarkeringen.
Med Sveriges finaste Peugeot 205 GTI Le Mans i garaget och nyss hemkomna från ett par fantastiska dagar med Ford Fiesta ST på slingriga franska bergsvägar blir det en tuff match för Peugeot 208 GTI att överraska oss. Kommer den att leverera? Läs första provkörningsrapporten i ett kommande nummer av ams!