Klart 1:a april: Koenigsegg blir kinesiskt

Efter snart 15 års slit säljer Christian von Koenigsegg sitt livsverk till en kinesisk bilkoncern. Koenigsegg ska ställa upp i Le Mans redan om ett år – och tillverkningen flyttar till Kina.
Annons

Klart 1:a april: Koenigsegg blir kinesiskt
Koenigsegg Hundra visades upp på Genèvesalongen, och blir också sist ut från tillverkningen i Ängelholm. Nu flyttas allt till Kina.

Apri april…

• Observera att detta endast är ett aprilskämt!

Christian von Koenigsegg har gjort det många drömmer om och förverkligat sin livsdröm: att skapa en helt egen superbil. Nu säljer han företaget till BICE of China.

Även om ryktesspridningen var igång redan efter Genèvesalongen, i mitten på mars, har BICE varken velat bekräfta eller dementera uppgifterna. Men under måndagsmorgonen gick koncernens nytillträdde styrelseordförande Loo Ping ut med ett kortfattat pressmeddelande om att parterna nått en överenskommelse. Enligt Automotive China har den förre flygvapenchefen Loo Ping i början på året stakat ut en ny färdriktning för BICE och förutom kolfiberkomponenter till bland annat flygindustrin ska man nu också satsa på sportbilar.

Snabbaste sättet att nå framgång inom bilsektorn är att förvärva ett redan känt varumärke. BICE tänker satsa stort och göra Koenigsegg ännu mera känt genom att ställa upp på Le Mans nästa år med en raceversion av Agera.

”I samarbete med Koenigseggs team ska vi utveckla racemodellen Agera Snabbt,” berättar Loo Ping för kinesiska NTDTV. BICE ska även erbjuda en uppgradering av redan levererade Agera R som ger samma utseende som Le Mans-bilen och efter att de blivit ombyggda får namnet ”Re-Agera”.

Sveriges sista biltillverkare blir alltså kinesisk. Alla svenska varumärken inom biltillverkning – Volvo, Saab och Koenigsegg – är därmed i kinesisk ägo.

Klart 1:a april: Koenigsegg blir kinesiskt
Christian von Koenigsegg ser fram emot nya utmaningar men blir delaktig hos BICE som fristående konsult.

Detta är BICE

BICE är specialister på kolfiber och varumärket är välkänt inom F1 och flygindustrin. Koncernen är störst i världen på tillverkning av ramar och andra cykeldelar i kolfiber på entreprenad till många av de största cykelproducenterna, bland annat amerikanska Trek och italienska lyxmärket Pinarello.

Hela Koenigseggs produktion flyttas från flygfältet utanför Ängelholm till Guangdong-provinsen, där BICE of China har lejonparten av sin tillverkning.

”Vi har länge beundrat Christian von Koenigseggs drivkraft. Nu är vi glada att få arbeta sida vid sida med denna fantastiska entreprenör för att fullfölja visionen om världens snabbaste fordon på fyra hjul. Vi ställer upp i Le Mans 2014 och vårt mål är att vinna senast 2016”, sa Loo Ping imorse (lokal tid, 1 april) till statliga nyhetskanalen NTDTV.

Kvar i Sverige blir i dagsläget delar av produktutvecklingen och vissa delar som tillverkas hos leverantörer. Allt annat, inklusive motortillverkning och monocoque ska flyttas till Kina innan tredje kvartalet 2013. Hur mycket BICE of China betalar för Koenigsegg är inte offentliggjort.

Annons
Annons
Rulla till toppen