Mitsubishi stoppar Outlander Hybrid

Mitsubishi har stoppat tillverkningen och försäljningen av laddhybriden Outlander Plugin Hybrid efter att ett batteri börjat brinna.

Mitsubishi har sålt nästan dubbelt så många Outlander Plugin Hybrid som bensinversionen. Batterierna som började brinna är tillverkade av underleverantören Lithium Energy Japan.

I stora suv-klassen är Mitsubishi ensamma om att kunna erbjuda en laddhybrid, i form av Outlander Plugin Hybrid. Enligt Mitsubishi ligger den officiella förbrukningssiffran på 1,9 l/100 km.

Men nu stoppas både försäljningen och tillverkningen av Outlander Plugin Hybrid i Japan, skriver Automotive News. Ett litiumjonbatteri har smält hos en återförsäljare, och ett annat började brinna i en av Mitsubishis fabriker.

Mitsubishi utreder just nu om problemen också drabbar bilar utanför Japan. Bilen ska börja säljas på den svenska marknaden i juli.

Anledningen till att batterierna började brinna är ännu inte klarlagd. Bilproduktionen ska vara igång igen om några veckor och det är heller inte klart om det blir aktuellt med en återkallelse för de bilar som redan sålts.

"Vi meddelade det här problemet innan en eventuell återkallelse. Vi ville berätta för kunderna direkt för deras säkerhet. Vi försöker fortfarande avgöra vilka bilar som drabbats och varför", säger Namie Koketsu, talesperson på Mitsubishi till Automotive News.

Rådet till de bilköpare som redan fått sin Mitsubishi Outlander Plugin Hybrid levererad är att inte ladda den i ett uttag, och att inte köra i helt eldrivet läge.

Jag har fortfarande förtroende för att batteritekniken är pålitlig. Detta är bara tillfälligheter.
137
43