Volvo ökar trycket i de nya dieselmotorerna

Den nya motorfamiljen VEA har en världsunik teknik, "i-ART", enligt Volvo. På dieselmotorerna ökas insprutningstrycket och varje cylinder övervakas individuellt. De nya VEA-motorerna lanseras i höst – tillsammans med en åttastegad automat.

Derek Crabb, vice VD chef Powertrain Engineering Volvo Car Group

Derek Crabb är vice president och chef för Powertrain Engineering inom Volvo Car Group. De nya VEA-motorerna är redo att lanseras i höst. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvo Car Group utvecklar en egen motorfamilj som ska byggas i Volvos fabrik i Skövde. De nya motorerna kallas för VEA, "Volvo Engine Architecture", och omfattar både dieselmotorer och bensinmotorer som delar olika komponenter.

De nya motorerna ska lanseras i höst och då ska vi få ta del av "i-ART", som enligt Volvo Personvagnar är en världsunik teknik. Genom en tryckåterkoppling från varje spridare ger i-ART möjlighet att övervaka och anpassa varje cylinder individuellt.

"Att öka common rail-trycket till exceptionella 2.500 bar och samtidigt införa i-ART-tekniken kan beskrivas som det andra steget i dieselrevolutionen," säger Derek Crabb, vice VD och chef för Powertrain Engineering inom Volvo Car Group. "Det är ett genombrott jämförbart med när vi uppfann den banbrytande lambdasonden för katalytiska avgasrenare 1976. Ytterligare en unik innovation från Volvo."

Volvo VEA VEA-motorer i-ART Skövde

Trycket i varje spridare övervakas för att optimera förbränningen, det som Volvo döpt till "i-ART". KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

"Varje insprutare har en egen liten dator som övervakar insprutningsprocessen," tillägger Derek Crabb. "Utgående från denna information säkerställer det självanpassande i-ART-systemet att den ideala mängden bränsle sprutas in i varje cylinder under varje förbränningscykel."

Högt insprutningstryck är avgörande för att få en bra, finfördelad "dimma" av dieselbränsle i förbränningsrummet. Högt tryck hjälper också till för att få in tillräckligt mycket bränsle under korta tidsrymder, vilket gör att man kan fördela bränslet till flera små doser under hela insprutningsfasen.

Flera små doser av diesel gör att knackningsljud kan minimeras men framför allt hjälper det till att styra förbränningen till bättre emissioner i avgaserna, något som behövs när de strängare Euro 6-kraven snart börjar gälla.

Volvo VEA VEA-motorer i-ART Skövde

Så här vill Volvo Personvagnar beskriva hur verkligheten ser ut i en fyrcylindrig motor (till vänster) och hur den ser ut med en optimal styrning till varje cylinder individuellt (till höger). KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvos VEA-motorer lanseras under hösten och då tillkommer också ett nytt transmissionsalternativ, en åttastegad automatlåda. VEA-motorerna kommer i flera utförande med allt från riktiga snålmotorer till mera kraftfulla varianter som dessutom kan få elmotorer som komplement. Alla motorer blir fyrcylindriga.

"Vi strävar efter att skapa mindre och smartare motorer, med prestanda som kommer att få gamla V8:or att framstå som dinosaurier," säger Derek Crabb. "Våra fyrcylindriga motorer presterar bättre än konventionella sexor, och de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyror. Elektrifiering ovanpå detta kommer att ta oss till effektvärden som annars bara förekommer i konventionella V8:or."

Volvo VEA VEA-motorer i-ART Skövde

Enligt Derek Crabb har varje spridare en egen liten mikroprocessor som håller kolla på tryck, temperatur och flöde. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det här ser lovande ut. Bra jobbat - ni ligger i framkant, Volvo!
828
75