Maserati Ghibli III – första officiella bilderna

Det är inte varje dag vi ser en helt ny modell från Maserati men här är nykomlingen Ghibli, som ska slåss mot E-klass och 5-serien. Plattformen är helt ny, liksom motorerna, med många spännande nyheter som även ska användas av andra modeller.

Maserati Ghibli MY2014 New ny Ghibli

Nya Ghibli blir ett mindre komplement med fyrdörrarskaross till storebror Quattroporte. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

På något märkligt sätt så är det påfallande ofta som tjeckiska Autoforum.cz är först ut med bilder på nya modeller. Autoforum.cz var snabbast med den första bilden på Ghibli och nu har Maserati släppt de officiella bilderna.

Maserati Ghibli är nog ett namn som slår an en välbekant ton hos de flesta av er, men det är faktiskt mer än 15 år sedan som Ghibli II slutade produceras (1992–1997). Ursprungsmodellen Ghibli var en tvåsitsig GT-vagn som byggdes mellan 1967–1973, en sportbilsklassiker med design av Giorgetto Giugiaro.

När nu Maserati Quattroporte blivit ganska välvuxen med en längd på 526 centimeter ges det utrymme för en fyrdörrars "lillbrorsa" i storbilsklassen (strax under fem meter) som kan ta upp kampen med de mera påkostade modellversionerna av BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Audi A6, Jaguar XF, Cadillac CTS, med flera. Ghibli är en viktig komponent i Maseratis mycket ambitiösa plan att öka sin försäljning från idag 6.000 bilar per år till hela 50.000, senast 2015.

Maserati Ghibli MY2014 New ny Ghibli

Quattroporte kan i vissa vinklar se lite stor och klumpig ut men nya Ghibli ger ett nättare intryck – åtminstone på bild. Tittar man noga på bakluckan finns det ett "Q4-emblem", vilket markerar fyrhjulsdriften. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Maserati Ghibli blir den tredje modellen bredvid Quattroporte och tvådörrars sportcoupén GranTurismo, som under nästa år följs av suvmodellen Levante (tidigare benämnd Kubang).

Ghibli har Fiat-koncernens nya bakhjulsdrivna plattform, en kortad version av den tekniska bygglåda som är grunden till nya Quattroporte. "Projekt M157", som internnamnet är, ger oss ett smakprov på den teknik som även ska delas med en kommande storbil hos Alfa Romeo (över Giulia), nästa generation Chrysler 300 och Dodge Charger samt Challenger. Sannolikt får också coupén GranTurismo denna plattform när det är dags för generationsskifte runt 2015.

Ghibli blir den första Maseratin med dieselmotor och stämmer Auto Express uppgifter är det en 3,0-liters V6:a med 270 hk som ska byggas hos Ferrari (som även bygger Maseratis övriga motorer). Två bensin-V6 kompletterar med antingen 330 eller 410 hk och det är samma motorer som vi hittar i nya Quattroporte. Som grädde på moset ska Ghibli även kunna utrustas med fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda från ZF blir standard på alla versioner.

Leveranserna av nya Maserati Ghibli ska börja i sommar, men när bilarna anländer till svenska generalagenten Autoropa och vilka priser som gäller vet vi inte ännu. De uppgifter som läckt ut pekar dock mot att Ghibli blir klart billigare än de två andra modellerna i familjen.

Maserati Ghibli MY2014 New ny Ghibli

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Maserati Ghibli MY2014 New ny Ghibli

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Maserati Ghibli MY2014 New ny Ghibli

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Maserati Ghibli MY2014 New ny Ghibli

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Mycket trevligt, nu syns det att Maserati är tillbaka i gammal god form!
719
28