Alfa Romeos modellprogram har just nu flera tomrum som behöver fyllas. Citybilen Mito och Golfutmanaren Giulietta måste kompletteras med fler modeller om försäljningen ska öka.
Men ledningen har stora planer för hur Alfa Romeo ska öka försäljningen till 300.000 bilar årligen till 2016.
”Med våra nuvarande modeller och vår geografiska täckning kan vi utmana på omkring fem procent av bilmarknaden i världen. 2016 kan vi utmana på 32 procent”, säger Louis-Carl Vignon, som är chef för Alfa Romeo i Europa, till Automotive News.
En av de viktigaste punkterna är att minska beroendet av bilmarknaden i Europa, som befinner sig i djup kris. 2016 ska Alfa Romeo sälja bilar i både USA, Europa, Afrika, Ryssland och Mellanöstern.
En annan nyhet är att Alfa Romeo återigen har en så kallad ”halo model” – en toppmodell vars karisma kan smitta av sig även på billigare modeller. 700 exemplar av Alfa Romeo 4C ska byggas 2013, och under 2014 följer dessutom en targaversion med borttagbart kolfibertak.
Modellen som ska lyfta försäljningen på lång sikt är dock ersättaren till 159. Den heter Giulia och har blivit försenad gång på gång, men receptet låter inte helt fel: tekniken hämtas från Maserati Ghibli och Alfa Giulia blir därför bakhjulsdriven med fyrhjulsdrift som tillval. Den ska lanseras både som sedan och kombi. Priserna börjar på ungefär samma nivå som för BMW 5-serie och Audi A6.
”En mellanstor sedanmodell är fundamental i Nordamerika, där den typen av bil utgör 20 procent av försäljningen. Den är också viktig i Asien”, säger Louis-Carl Vignon.
Det ryktas dessutom om en suv-modell, som ska attrahera kunder i Ryssland och Kina, samtidigt som Alfa Romeo också utvecklar en ny, tvåsitsig roadster i samarbete med Mazda.