Peugeot har idag avslöjat sina planer på att köra en av världens tuffaste backtävlingar, den berömda Pikes Peak Hillclimb i USA som i år körs 30 juni. En tävling som lockat flera bilfabrikanter att bygga fantastiska, högpresterande versioner av olika rallybilar.
Audi har tävlat här och vunnit med sin rally-Quattro i händerna på Walter Röhrl (1987) och Michèle Mouton (1984 och 1985), Per Eklund har vunnit här med Saab 9–3 (2002) och Stig Blomqvist med en Ford RS200E (2004) – för att nu bara nämna några av de mer namnkunniga förarna.
Nu är det alltså dags för Sebastien Loeb att köra de 156 kurvorna på den hisnande svåra, två mil långa, bergsvägen upp till toppen av det 4.300 meter höga berget Pikes Peak i Colorado.
Bilen Loeb ska färdas i är en Peugeot 208 T16 i ”Pikes Peak-utförande” men mycket mer är inte offentliggjort, förutom de bilder som den franska tillverkaren släppte på webben idag. En av de få saker Peugeot berättar är att den jättelika bakvingen är hämtad från långloppsvagnen Peugeot 908, som bland annat körde 24-timmars på Le Mans.
Räkna med att det är beprövade WRC-detaljer inuti de tuffa kolfiberskalet samt att motorn är en uppskrämd fyrcylindrig tvålitare med ostrypt turboladdning och så mycket som upp till 800 hästkrafter vid högsta turbotryck.
Att motorerna till Pikes Peak-bilar ofta trimmas till så höga effekter beror på att när de väl kommer upp och över 3.000 – 4.000 meters höjd har åtskilliga hundra hästar försvunnit i den tunna luften. Starten sker vid 2.800 meters höjd och stigningen är alltså 1.500 meter.
Klassen Peugeot och Loeb ska tävla i heter ju förvisso ”Unlimited” och allt om tävlingen hittas på denna adress: http://www.ppihc.com
Peugeot har varit framgångsrika i backtävlingen förut, 1988 och 1989 vann Ari Vatanen respektive Robby Unser Pikes Peak. Sébastien Loeb säger sig vara både hänförd och inspirerad av den prisbelönta filmen ”Climb Dance” som visar Ari Vatanens dödsföraktande stil uppför berget (se filmen nedan). Men då ska vi hålla i minnet att Sébastien Loeb slipper grusvägar, då hela tävlingssträckan numera är asfalterad. Det gör också att tiderna inte riktigt kan jämföras, då och nu. Pikes Peak körs 25–30 juni, om inga skogsbränder ställer till det i år.