Spion: BMW i8 laddar fullt på Nürburgring

Våren är här och det betyder att testerna på Nürburgrings nordlinga är i full gång. Här kommer BMW:s hybridmonster i8 i full karriär genom Pflanzgarten.

BMW i8 pflanzgarten nürburgring

Tyvärr fick vi inga bilder på en hoppande BMW i8, men håll ut, de kommer säkert snart.

BMW:s superladdhybrid var i Sverige för inte så länge sedan och fångades av en läsare vid en lokal Statoilmack. Nu är den tillbaka på hemmaplan för att utvärdera den viktigaste egenskapen för en sportbil: väghållningen. 

Den spännande laddhybriden får en turboladdad 1,5-liters trecylindrig motor fram på 220 hk och 300 Nm. Med hjälp av elmotorn blir effekten 350 hk, 0-100 km/h går på under fem sekunder medan förbrukningen ska stanna på 3 l/100 km. Toppfarten är på BMW-manér begränsad till 250 km/h.

Förbränningsmotorn driver bakhjulen medan elmotorn tar hand om framhjulen. Med kombinerad drift får alla fyra hjulen drivning på i8. Kraften till elmotorn kommer från ett litiumjonbatteri och räckvidden på ren el blir 3,5 mil. 

Tre körlägen finns tillgängliga: ett Eco-läge där elmotorn driver framhjulen, ett sportläge där bensinmotorn driver bakhjulen och ett kombinerat läge där bäda motorerna används och gör bilen fyrhjulsdriven. Tack vare LifeDrive-konceptet sparas 250-300 kilo jämfört med en konventionell sportkupé.

BMW i8 har officiellt lanseringsdatum 2014. Klicka här för att se alla bilderna på BMW i8 i albumet. 

BMW i8 blir mitt val bland miljösportbilarna!
219
43