Officiell: Volvo S60 Polestar – bilder och fakta

Nu är det officiellt att Volvo ska bygga den sportiga S60 Polestar. Men det blir bara en begränsad serie, och inledningsvis endast till Australien. Dessutom har Volvo prutat en del jämfört med S60 Polestar Concept, som har 508 hk.
Annons

Officiell: Volvo S60 Polestar - bilder och fakta
Visst ser det ut som om serien ska bestå av 100 bilar? Men våra kollegor i Australien har bara fått reda på att det ska dit 50 stycken Volvo S60 Polestar. Kan vi hoppas på 50 bilar till Sverige också? Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

För en vecka sedan kunde vi berätta att Volvo umgås med planer på serieproducera S60 Polestar för Australien, med utgångspunkt från den väldigt uppmärksammade Volvo S60 Polestar Concept. Nu kommer bekräftelsen från våra kollegor i Australien att ryktet var sant – det blir en liten serie på 50 stycken Volvo S60 Polestar.

Men det är flera detaljer som är lite förbryllande. Tittar man noga på bilderna ser det ut som om Volvo tänkt sig att bygga 100 stycken S60 Polestar. Och frågan är hur Volvoentusiasterna accepterar en toppeffekt på ”bara” 350 hk, jämfört med de 508 hk som S60 Polestar Concept har. Någon manuell transmission får australiensarna inte heller, sexstegad automat är enda alternativet på den serieproducerade Volvo S60 Polestar.

”Vi har byggt en bil som vi, som bilentusiaster, vill köra. Det här är en bil för aktiva förare, där vi tar fram det absolut bästa från det redan kompetenta Volvo S60-chassiet med vår erfarenhet och teknik från motorsport,” säger Christian Dahl, vd för Polestar.

”Vi fick en fantastisk respons på Volvo C30 och S60 Polestar-konceptbilarna, därför är vi mycket glada över att kunna introducera vår första serieproducerade bil. Detta är ett mycket viktigt steg framåt för Polestar som lovar för en spännande framtid.

Chassit med stötdämpare från svenska Öhlins är dock kvar på den serieproducerade S60 Polestar. Volvo har chassiexperter via Polestar och i det här fallet är det ingen mindre än racingföraren Robert Dahlgren som haft en nyckelroll i utvecklingsarbetet:

”Volvo S60 Polestar är en bil som vi är mycket stolta över. För allra första gången kan vi erbjuda en serietillverkad bil som är utvecklad av oss på Polestar till försäljning. Det är första, men, åtminstone om jag får bestämma, definitivt inte sista gången vi bygger en egen version av Volvo där vi optimerar bilen som vi själva vill ha den,” säger Robert Dahlgren, racingförare hos Volvo Polestar.

”Vi har tagit de bästa delarna från original S60 T6 och S60 Polestar Concept Car för att skapa en bil som ger dig ett leende på läpparna bakom ratten. Dessutom är bilen mer än kapabel till vardagskörning. Detta är i mina ögon en mycket god kombination av Volvo och Polestars kärnvärden: En bil som levererar för inspirerad körning året runt, på alla väglag och alla vägtyper.”

Enligt Volvo accelererar S60 Polestar 0-100 km/h på 4,9 sekunder, hjälpt av den optimerade fyrhjulsdriften från Haldex, och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Priset i Australien är inte spikat men det blir ”över 100.000 dollar”, vissa tror att prislappen kan hamna runt 120.000 dollar (840.000 kronor).

 

Technical Specifications Volvo S60 Polestar

Performance
0-100 km/h 4.9 sec
Top speed 250 km/h – limited

Engine
6-cylinder inline T6 engine, 2.953 cc
257 kW (350 bhp) @ 5.700 rpm
500+ Nm @ 2.800-4.750rpm
Max 6.500 RPM
Polestar engine software
New Borg Warner turbo
New intercooler
2.5″ stainless full-flow exhaust system with 3.5″ tail pipes.

Chassis
Polestar Öhlins, 2-way adjustable shock absorbers
Upgraded springs
o 60N/mm front, 65N/mm rear. (80% stiffer than stock)
Upgraded stabilizers front and rear
Upgraded rear tie blades
Upgraded top mount in front and rear
Upgraded toe link arms in rear
Strut brace with carbonfiber enforcement
235/40R19, Michelin Pilot Super Sport
Bespoke Polestar rims, 8×19″ ET51

Weight
1.684kg – same as standard S60 T6 R-Design

Drivetrain
AWF21 automatic gearbox
o Launch control
o Modified transmission software for faster shifts and launch control
o Modified AWD software for more rear torque

Brakes
Front:
o 336×29 mm ventilated discs
o Jurid 958 performance brake pad
Rear:
o 302×22 mm ventilated discs
o HP2000 Brembo performance brake pads

Aerodynamics
New Polestar front splitter corners
New Polestar rear spoiler
New Polestar diffuser

Interior/Exterior
Polestar door trims
Polestar badge on front grille
Polestar badge on boot
Polestar gear shift knob
Polestar badge on engine
Polestar limited edition plate on door sills and steering wheel
Black outside mirror covers

Annons
Annons
Rulla till toppen