Saab 9-3 närmar sig – Nevs anställer

Saab 9-3 går i produktion så snart som möjligt och fabriken förbereds just nu för produktion. Vi har pratat med Nevs presschef Mikael Östlund.

Saab 9-3 lanserades 2002 och är alltså inne på sitt 13:e år om den lanseras 2013. Det är dock inte klart i vilken omfattning Nevs har moderniserat den.

Nevs jobbar hårt med att få igång produktionen av Saab 9-3. Enligt företaget finns en efterfrågan på modellen, och om de tänkta försäljningsmålen kan uppnås skulle den ge välbehövligt kapital.


Saab 9-3 blir grunden för den första elbilen från Nevs, men eftersom den inte kan bära utvecklingskostnaderna – varken för egen del eller för kommande projekt – togs beslutet att återuppta produktionen av 9-3 med konventionell teknik. Först lanseras alltså Saab 9-3 med vanlig förbränningsmotor, och senare med eldrift.

Mikael Östlund är presschef på Nevs.

• Finns det ett planerat startdatum för produktion av Saab 9-3?

"När vi har säkrat leverans av samtliga artiklar, kan vi utvärdera när produktionen av Saab 9-3 med konventionell drivlina kan komma igång", säger Mikael Östlund, presschef på Nevs.

Var är det då skon klämmer? Troligtvis handlar det nu om ekonomiska förhandlingar in i det sista. Att val av motorer och växellådor skulle vara ett av hindren verkar inte troligt – dessa tar tid att anpassa till bilen och skulle göra att lanseringen dröjer alldeles för länge.

Exakt vilka motorer som ska finnas under huven på Saab 9-3 när den lanseras är ännu inte klart. "Vi presenterar detta när vi presenterar produkten", säger Mikael Östlund. GM vill förmodligen inte släppa sina motorer och växellådor till en tillverkare som vill börja producera bilar i Kina. Om bensinmotorer är ett alternativ lär Nevs alltså ha hittat en annan leverantör. Eventuellt handlar det enbart om dieselmotorer, och i så fall antar vi att Nevs optimerar Fiats 1,9 JTD-motor för att klara Euro 6-kraven.

Det dröjer inte länge innan produktionen av Saab 9-3 sätter igång igen i fabriken på Stallbacka. Därför ska Nevs anställa ny personal.

"Fabriken är startklar. Den är väl underhållen och vi testkör den regelbundet. Vi behöver rekrytera mer produktionspersonal."

Nevs syskonbolag Beijing National Battery Technology bygger nu ytterligare en fabrik i Kina. Fabriken beräknas generera en produktion som är sex gånger större än den nuvarande fabriken och ska även tillverka batterier till de framtida elbilarna från Saab.

• Hur långt har Nevs kommit i arbetet med att säkra leverantörer av komponenter till Saab 9-3?

"Det handlar om cirka 2.400 olika artiklar till Saab 9-3, från omkring 500 olika underleverantörer. Eftersom produktionen upphörde för två år sedan finns flera olika utmaningar för Nevs att lösa innan produktionen kan komma igång igen. Vi fokuserar på att lösa utmaningarna så snart som möjligt."

Finns några helt nya leverantörer av komponenter för drivlinor?

"Vi presenterar detta när vi presenterar produkten. Idag ger vi inga specifikationer av varken leverantörer eller av komponenter."

Jag skulle kunna tänka mig att slå till på en Saab 9-3 byggd av Nevs!
1357
285