Bäst och sämst
• Lägst koldioxidustläpp: Dals-Ed (129 g/km)
• Högst koldioxidutsläpp: Arjeplog (173 g/km)
• Störst andel gasbilar: Älmhult
• Störst andel etanolbilar: Tingsryd
De senaste åren har svenska bilköpare valt betydligt snålare bilar än tidigare. Under 2012 var koldioxidsiffran för den genomsnittliga bilen 138 gram per kilometer. 2006 var samma siffra 189 gram. På sex år har mängden koldioxid som kommer ut genom avgasröret på en ny svensksåld bil minskat med 27 procent.
”Det är en mycket positiv utveckling mot mer energieffektiva transporter. Politiska och ekonomiska styrmedel ger resultat. Ytterligare förbättringar kan nås med ökade krav från konsumenterna på lägre bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp”, säger Trafikverkets miljödirektör Lars Nilsson i ett pressmeddelande.
Det är till viss del de kvinnliga bilköparna och landets kommuner som står för minskningen av koldioxidsiffran. Kvinnorna väljer ofta bränslesnålare bilar än männen. Skillnaden är nästan tio gram per kilometer (131 för kvinnor, 140 för män). Det visar Trafikverkets och Konsumentverkets index över nya bilars klimatpåverkan för 2012.
Kommunerna köper både energieffektivare fordon och en betydligt högre andel etanol- och gasbilar än privatkunder. Om biobränslenas fulla klimatnytta räknas in stannar utsläppen från kommunernas nya bilar på 120 g/km.