Audi TT-koncept laddat med godis

Wörthersee-träffen närmar sig och Audi har laddat på med en TT smockfull av godis för GTI-generationen. Vad sägs om glasfiberfjädrar och ett vikt/effekt-förhållande på 3,6 kg/hk?
Annons

Audi TT-koncept laddat med godis
Klicka för fullstorlek!

Under fyra dagar i maj samlas Volkswagen-fans vid den österrikiska sjön Wörthersee för att beskåda allehanda byggen sprungna från Volkswagenkoncernens fordon. På senare år har marknadsavdelningen i Wolfsburg förstått vikten av att dyka upp med ett officiellt koncept speciellt för träffen. Vi har bland annat fått se VW Polo WRC Street, Skoda Citigo Rally, Audi A1 Clubsport quattro (som faktiskt blev verklighet) och Audi Q5 RS Concept.

Nu har Audi meddelat att årets bidrag kommer i form av en lättad TT S som ska påvisa Audis kunnande i lättviktsteknik. Konceptbilen matchar 1.111 kilos totalvikt med en 2,0 TFSI-motor på 310 hästar och 400 Nm och klarar 0–100 km/h på 4,2 sekunder. Audi meddelar stolt att 3,6 kg/hk är på superbilsnivå. Audi har trimmat vikten på sin spaceframe med 43 kg och den totala viktbesparingen ligger på 100 kg. 

Det är rikligt användande av lättviktmaterial som kolfiberförstärkt plast i bakdelen, kardantunneln, b-stolparna och taket som hjälper till att hålla nere vikten. Delar av golvet består av magnesium och det gör även gångjärnen till dörrar, baklucka och motorhuv.

Ingen konceptbil är komplett utan ett stylingpaket och på TT ultra quattro sitter det en stor vinge bak som ska föra tankarna till Audis framgångar inom motorsport. Färgen är crystal white förutom de delar som är synlig kolfiberförstärkt plast. Inuti bilen har baksätet fått stryka på foten och fram har man monterat skalstolarna från R8 GT (-22 kg). All konventionell utrustning finns så klart, så som klimatkontroll, elhissar och e-broms. Istället för backspeglar har man monterat kameror vid a-stolparna som visar bilderna i den digitala instrumenteringen. 

För att verkligen minska vikten har Audi sett över varenda detalj på TT ultra quattro. Bromsarna är keramiska skivor med aluminiumok och avgassystemet är av titan. Fälgarna minskar vikten med ytterligare 20 kg eftersom ekrarna är gjorda av aluminium som skruvats fast i fälgbanan som är tillverkad av kolfiberförstärkt plast (CFRP).

Audi TT-koncept laddat med godis
R8 GT-stolarna väger 20 kg mindre än vanliga säten. Klicka för fullstorlek!

Även fjädringen har setts över. De vanliga stålfjädrarna är ersatta av diton i glasfiberplast (FRP). Kärnan av dessa fjädrar består av långa glasfibertrådar som tvinnas och impregneras med epoxiharts. En maskin virar ytterligare trådar runt denna kärna, som bara är några millimeter i diameter, åt omväxlande håll med plus och minus 45 graders vinkel i förhållande till den längsgående axeln. Alla dessa lager hjälper till att stötta varandra vid kompression eller spänning. FRP minskar här vikten med 40 procent gentemot konventionella fjädrar. 

Konceptbilen är hela 300 kg lättare än standardbilen där man även lättat motorn med 25 kg genom att modifiera vevaxeln, balansaxlarna, svänghjulet, oljesumpen, skruvar och muttrar och vissa tillhörande delar. 

Som grädde på moset får man en sexväxlad manuell låda i den, numera klassiska, R8-kulissen och som namnet antyder driver TT ultra quattro på alla fyra. 

Audi TT-koncept laddat med godis
Klicka för fullstorlek!
Annons
Annons
Rulla till toppen