Alla som brukar titta på Formel 1 eller sportvagnsracing är bekanta med begreppet KERS som betyder ”Kinetic Energy Recovery System” – eller helt enkelt återvinning av energi. Åtskilliga racerbilar har idag KERS i någon form helt enkelt för att köra snabbare och snålare. Samma teknik har Volvo testat, med mycket gott resultat.
När Volvos testbil bromsas in kan bromsenergin användas till att, via ett kugghjul, sätta ett balanshjul i rotation. Balanshjulet av kolfiber snurras upp i en hastighet av 60.000 varv i minuten.
När bilen sedan ska accelerera kopplas balanshjulet (på engelska: Flywheel) åter in i transmissionen och den levande kraften överförs då till bilens drivande hjul – plötsligt har föraren fått 80 hästkrafter extra som hjälp att höja farten.
Volvo har en längre tid testat Flywheel KERS-systemet i en Volvo S60 T5 med 245 hästars turbomotor. Normalt, utan Flywheel, accelererar T5:an från stillastående till 100 km/h på 7,3 sekunder.
Men med Flywheel KERS monterat på bakaxeln blir bilen mycket snabbare. Nu accar T5:an från stillastående till 100 km/h på 5,5 sekunder. Nästan två sekunder snabbare, alltså. Ännu mer intressant är miljöaspekten eller det ekonomiska utfallet. Tack vare den återvunna energin sjunker förbrukningen – och därmed utsläppen – radikalt.
”Testerna har genomförts under 2012 med ett komplett experimentsystem för kinetisk energiåtervinning,” säger Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering vid Volvo Car Group. ”Resultaten visar att tekniken i kombination med en fyrcylindrig turbomotor kan minska bränsleförbrukningen med upp till 25 procent jämfört med en sexcylindrig turbo med jämförbara prestanda. Bilen med den fyrcylindriga motorn accelererar som en sexcylindrig genom att föraren får 80 extra hästkrafter.”
Förbrukningen kan sjunka med så mycket som en fjärdedel, det är realistiskt att vänta sig när Flywheel KERS kommer i produktion, säger Volvo.
För en 245-hästars Volvo T5 som idag förbrukar 8,1 l/100 km skulle alltså förbrukningen sjunka till runt 6,0 l/100 km. Och utsläppet av CO2 minska från 203 g/km till 183 g/km.
”Svänghjulets lagrade energi är faktiskt tillräckligt för att driva bilen under kortare perioder vilket har stor inverkan på bränsleförbrukningen,” säger Derek Crabb, chef för motorutveckling på Volvo Personvagnar.
Tekniken är mest effektiv i stadskörning med många inbromsningar (som lagrar energi) och accelerationer. Svänghjulet som Volvo använder i sina tester väger sex kilo och är gjort av kolfiber. Det snurrar i ett vacuum för att minska friktionen.
”Vi är den första tillverkare som har tillämpat svänghjulstekniken på bakaxeln i en bil utrustad med en förbränningsmotor på framhjulen. Efter de senaste framgångsrika testerna är nästa steg att utvärdera hur tekniken kan implementeras i våra kommande bilmodeller,” säger Derek Crabb.
Exakt när Flywheel KERS kan komma i produktion är alltså oklart. Men systemet är rent mekaniskt och relativt lätt att bygga in i både i befintliga och kommande modeller. Sannolikt används kers-tekniken på nya ”SPA-plattformen” (Scalable Product Architecture) som är en flexibel, skalbar bygglåda som täcker in merparten av Volvos framtida bilmodeller. Först ut i denna serie är Volvo XC90, som enligt våra uppgifter presenteras i slutet av 2014. Om vår gissning stämmer med en extra elmotor vid bakaxeln, kopplad via CVT-lådan till Kers-systemet, skulle det ge en elektrisk bakhjulsdrift som skulle passa XC90 alldeles utmärkt.
Men redan i nästa nummer av ams kommer vi att publicera en ingående provkörningsrapport av den kvicka, snåla – och faktiskt världsunika – Volvo S60 T5 Flywheel KERS.
Fotnot: Vill du veta mer om tekniken – klicka in dig på http://www.williamshybridpower.com/