Brukar du leta efter röda prislappar i din livsmedelsaffär? Och visst känns det bra när du gjort en god affär? I så fall är du i gott sällskap, visar erfarenheter från Nordamerika.
Både Chevrolet Volt och Tesla Model S har marknadsförts som ”sparbössor” i USA, med fokus på sina låga driftkostnader. Nissan har valt en annorlunda väg och framhållit fördelarna med ”zero emissions” i elbilen Leaf. Att rädda planeten med en nollutsläppsbil borde vara ett bra försäljningsargument, enligt Nissan.
Idag har vi facit. Nissan har inte alls lyckats uppnå sina globala försäljningsmål (även om man sålt fler elbilar än någon annan) med Leaf. Även Chevrolet Volt har haft det trögare än förväntat men verkar hittat en stabil nivå (förra året såldes 23.500 Volt, GM:s mål var 45.000 bilar). Den riktiga uppstickaren är Tesla Model S som gjort en rivstart på marknaden nu när serieproduktionen kommit igång på allvar.
Under första kvartalet 2013 såldes det 3.695 Nissan Leaf i Nordamerika, 4.421 Chevrolet Volt levererades under samma period och i topp hittar vi Tesla Modell S som uppgetts ha sålt 4.750 bilar i USA och Kanada. Inte illa med tanke på att Tesla Model S är ungefär dubbelt så dyr som sina två konkurrenter med ett listpris som startar vid 69.000 dollar.
Förklaringen till framgångarna för Tesla Model S är att den marknadsförts som en ”500-dollars-bil”, det vill säga bilägaren betalar en månadskostnad på 500 dollar. Det är väldigt billigt för en ”lyxbil” som Model S men Tesla hävdar att den verkliga ägarkostnaden på 1.050 dollar/månad i praktiken halveras eftersom staten subventionerar elbilen och det blir betydligt billigare med el som drivmedel, jämfört med bensin.
När Nissan nu lanserar sin uppdaterade Leaf i USA är det plånboksargumenten som gäller. Baspriset för Leaf i sitt enklaste utförande är 28.800 dollar, men sen tillkommer en statlig skatterabatt på 7.500 dollar.
Leasingpriset för en Nissan Leaf är nere i attraktiva 199 dollar/månad – därtill kommer låga driftkostnader.
Under de senaste två åren har det sålts mindre än 90.000 elbilar i USA. Att uppnå president Barack Obamas mål med en miljon elbilar på de amerikanska vägarna till 2015 verkar därför ytterst osannolikt.