Nya Porsche 911 Turbo – alla fakta och bilder

Direkt från start får vi både Porsche 911 Turbo och den starkare 911 Turbo S, som får keramiska bromsar som standard. Vikten är sänkt, prestanda förbättrade, manuell låda finns inte längre och dessutom har 911 Turbo fått en "sound symposer" – är det konstgjort motorljud i högtalarna?

Porsche 911 Turbo MY2014

Nya Porsche 911 Turbo börjar levereras i september, direkt efter Frankfurtsalongen. Klicka på bilden ovan för att hoppa till bildgalleriet med högupplösta foton.

De senaste månaderna har Porsche testat nya 911 Turbo i stort sett omaskerad, så utseendet är ingen större överraskning. Men nu har vi fått alla fakta för nya generationen Porsche 911 och kan konstatera att modellen rymmer en del överraskningar.

Någon ny motor med tredubbla turboaggregat får vi inte, men den kommer kanske senare till 911 GT2 RS. Däremot är effekten höjd i boxermotorn på 3,8 liter och uppges nu till 520 hk till 911 Turbo och hela 560 hk i 911 Turbo S – och den modellen finns med som alternativ direkt i höst när leveranserna börjar.

Några siffror på vridmomentet får vi inte men även där förmodar vi att Porsche hittat en del utrymme för förbättringar. Bränsleförbrukningen är helt klart förbättrad och Porsche hävdar att nya 911 Turbo och Turbo S behöver 16 procent mindre bränsle, 9,7 l/100 km och 227 g/km i CO2-utsläpp. Den sjustegade PDK-lådan är standard och något manuellt alternativ finns inte längre till 911 Turbo.

Nya Porsche 911 Turbo med tillvalet Sport Chrono Package Plus gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder. Porsche 911 Turbo S är bara marginellt snabbare med 3,1 sekund på samma distans. Nya Porsche 911 Turbo S ska klara ett varv på Nürburgring på under 7:30, "med god marginal" enligt Porsche själva.

En av nyheterna som vi också känner igen från nya 911 GT3 är den självstyrande bakaxeln på nya 911 Turbo. I hastigheter under 50 km/h styr bakhjulen på motsatt håll som framhjulen och det förkortar i teorin axelavståndet med 250 millimeter, vilket gör att bilen styr in kvickare och blir lättare att parkera. Från 50 till 80 km/h pekar bakhjulen rakt fram och över 80 km/h svänger bakhjulen på samma håll som framhjulen, vilket motsvarar en förlängning av axelavståndet med hela 500 millimeter.

Den "virtuellt" förlängda hjulbasen gör att nya Porsche 911 Turbo upplevs som stadigare i höga hastigheter och Porsche hävdar att chassit samtidigt reagerar snabbare vid ingången av kurvor. Aktiva krängningshämmare är standard på 911 Turbo S och tillval till 911 Turbo, samma sak de aktiva motorfästena som ger både komfort och kan bli stumma vid högre effektuttag.


På utsidan noterar vi liknande förändringar som hos de andra 911-modellerna. Luftintagen vid de bakre hjulhusen har nu ett "hål" istället för att vara tvådelat som på förgående 911 Turbo. Bredden har ökat med 28 millimeter jämfört med 911 Carrera 4 och mäter nu 1.878 millimeter. Längden på 911 Turbo är 4.490 millimeter. Smidda 20-tums fälgar är standard på 911 Turbo och Turbo S får centrummutter som standard på sina hjul. Keramiska bromsar är standard på 911 Turbo S och är en del av Sport Chrono Package till 911 Turbo.

Fyrhjulsdriften på Porsche 911 Turbo är nu förbättrad för ännu snabbare fördelning till hjulaxlarna. Porsche kallar den nya fyrhjulsdriften för PTM där en flerskivig, elektroniskt styrd lamellkoppling fördelar kraften. Systemet är försett med en ny typ av vattenkylning och kan distribuera en större andel kraft till framhjulen – vid behov.

Det som är lite oroande är att nya Porsche 911 Turbo som standard får en "sound symposer" som sägs intensifiera körupplevelsen. Förstår vi pressreleasen rätt är det inte ett konstgjort ljud via bilstereons högtalare, utan ett membran som förflyttar insugsljudet in i kupén.

Porsche seglar i medvind just nu med kraftigt ökad försäljning. Första kvartalet 2013 levererade man 37.009 bilar, en ökning med 21 procent jämfört med samma period förra året (30.553 bilar). Överlägset bäst går Cayenne som 19.658 av Porschekunderna valde – vilket innebär att Cayenne ensam säljer fler bilar än alla de andra Porschemodellerna tillsammans.

Porsche 911 (alla versionerna sammantaget) är faktiskt den nästbästa modellen efter Cayenne med 7.230 levererade bilar under första kvartalet 2013 (+ 19 procent).

Operativa vinsten under Q1 2013 blev 573 miljoner euro (+ 9 procent) och antalet anställda har ökat till 17.820. Porsche sägs nu vara halvvägs klara med att rekrytera den nya personalen till fabriken i Leipzig där Cayennes lillebror Macan snart börjar byggas, vilket skapar 1.000 nya arbetstillfällen. Macan väntas bli mycket viktig för Porsche och kan passera Cayenne i försäljningen.

Den svenska pressreleasen för Porsche 911 Turbo går att läsa hos Cisionwire.se (klicka på länken för att hoppa dit).

Porsche 911 Turbo ser riktigt lovande ut - helt klart mitt val i det här segmentet!
406
67