VW Golf Design Vision GTI – redo för race

Den här konceptbilen ska Volkswagen visa upp på Wörthersee-träffen, 8-11 maj. VW Golf Design Vision GTI har en dubbelturbo-V6 med 503 hk, DSG-låda och fyrhjulsdrift. ”Byggd för racebanan” säger VW, men kan vi hoppas på en gatversion?
Annons

VW Golf Design Vision GTI – redo för race
Bara designskisser ännu så länge, men snart får vi riktiga bilder från Wörthersee-träffen. Klicka på skissen ovan för att se tolv högupplösta versioner av VW Golf Design Vision GTI i bildgalleriet.

Som vi berättat tidigare har luften surrat av rykten om en speciell Golf GTI, avsedd för Wörthersee-träffen. Och här har vi de första skisserna på ”VW Golf Design Vision GTI”, den konceptbil som ska visas upp de närmaste dagarna vid Wörtherseesjön i Österrike där runt 150.000 besökare väntas.

Volkswagen säger inte mycket om användningsområdet för VW Golf Design Vision GTI, mer än att den är ”redo för race”. Vilken klass som avses nämns inte, men kanske är det långloppsrace som 24-timmars på Nürburgring som VW tänkt på.

Däremot antyder VW att en del av utseendet på VW Golf Design Vision GTI kan komma på den effektstarkare VW Golf GTI Edition 40 som väntas nästa år, som en del av Golf-modellens 40-årsjubileum. Det blir en uppföljare till modellserien Golf GTI Edition 30 (generation 5) och Golf GTI Edition 35 (generation 6).

Under huven på VW Golf Design Vision GTI hittar vi en tvärställd V6:a med dubbla turboaggregat. Toppeffekten anges till 503 hk och 500 Nm finns tillgängligt redan vid 2.000 rpm. Maxvridet 560 Nm uppnås mellan 4.000–6.000 rpm. Vi skulle gissa att det i grunden är samma 3,0-liters V6-motor som nyligen debuterade hos ansiktslyfta Porsche Panamera, där den ger 420 hk.

Effekten går vidare till en sexstegad DSG-låda och fördelas till alla fyra hjulen, precis som hos VW Golf R. Sprinten 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten är 300 km/h.

De breda 20-tumsfälgarna rymmer 380 respektive 356 millimeter stora bromsskivor och designen sägs anknyta till ”Austin-fälgen” på Golf GTI, vilken i sin tur hittar sin inspiration från klassiska Denver-fälgen. Designen på ekrarna sägs fungera som en fläkt som drar ut luften från de heta bromsskivorna. Fram sitter det 235/35-20 däck, bak är dimensionen 275/30-20.

Måttmässigt har VW Golf Design Vision GTI blivit bredare (1.870 millimeter, istället för 1.799 på vanliga Golf GTI), betydligt lägre (1.385, minus 57 millimeter) och faktiskt 15 millimeter kortare tack vare mindre överhäng (4.253 millimeter).

Några riktiga bilder har vi alltså inte ännu på VW Golf Design Vision GTI, men de borde komma redan imorgon torsdag (8 maj) när Wörthersee-träffen inleds.

VW Golf Design Vision GTI – redo för race
Vill du veta mer om historiken kring Golf GTI? Klicka då på bilden ovan för att ladda hem ett pdf-dokument på 17 sidor.

Frågan kom upp i kommentarerna nedan och mycket riktigt producerades den första Golf GTI i juni 1976. Premiärvisningen skedde 11 september 1975, på Frankfurtsalongen. Ursprungligen hade VW tänkt att specialmodellen bara skulle byggas i 5.000 exemplar, men nu är man inne på den sjunde generationen GTI och närmar sig två miljoner sålda Golf GTI.

Projektet med en ”Golf Sport” började som ett hemligt fritidsjobb och först tittade man på Scirocco som utgångspunkt. 1,6-liters motorn från Audi 80 GTE  hade den moderna K-Jetronic insprutningen och kunde i Golf-karossen ge 110 hk, en svindlande effekt på 70-talet då 100 hk ansågs som en gräns för vad framhjulsdriften kunde klara.

Namnet GTI kom från marknadsavdelningen som tolkade bokstäverna som G för ”Gran” (i betydelsen ”bra, storartad”), T stod för ”Turismo” och I skulle förstås läsas ut som ”Injection”.

Inför lanseringen av den sjätte Golf GTI 2009 gjorde Volkswagen en historisk tillbakablick där bland annat racelegenden Hans-Joachim Stuck berättar om sitt förhållande till Golf GTI. Läsvärt och intressant, hela VW Golf GTI-historiken från Volkswagen går att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på länken.

Annons
Annons
Rulla till toppen