Officiell: Här är nya Mercedes S-klass

Nu glömmer vi alla smygläckor – här har du alla fakta och över 100 bilder på nya Mercedes S-klass. Uppgifterna avslöjar att detta blir kungen i komfortklassen med en helt överlägsen tekniknivå och lyxdetaljer som vi aldrig sett förut.

Under onsdagkvällen var auto motor & sports reporter Nils Svärd hos Mercedes i Hamburg för att provsitta nya S-klass. Mercedes livesände också evenemanget.

Nu är det dags att fördjupa sig i alla fakta och bilder. Förväntningarna inför S-klasspremiären var förstås höga – detta är den modell som Mercedes alltid använt sig av för att vara först ut med många teknik- och säkerhetsnyheter.

Mercedes har extremt höga mål med S-klassen, och företagets vd, Dieter Zetsche, hymlar inte med vad han tycker om bilen. "Istället för att handla om säkerhet eller design, effekt eller effektivitet, komfort eller körglädje, var vårt mål att erbjuda 'det bästa eller inget alls' i allt", säger han till Automotive News.
 



Motorer och priser

Här är den kanske mest teknikstinna bilen någonsin. Nya S-klassen presenterades i Airbus hangar under onsdagkvällen.

Konkurrenterna Audi A8, BMW 7-serie, Lexus LS, Jaguar XJ och Maserati Quattroporte får nu något nytt att bita i. Instegsmodellen S 350 Bluetec har en V6-diesel på 258 hästar. Den drar mellan 5,5 och 5,9 l/100 km beroende på utrustning.

Mercedes S 400 Hybrid är bensin- och eldriven med en effekt på 306+27 hästar. Förbrukningen ligger på 6,3–6,8 l/100 km. Toppmodellen S 500 har en bensin-V8 på 456 hästar och drar 8,6–9,1 l/100 km.

Prislistan för nya Mercedes S-klass börjar på 840.000 kronor. Då får du en dieseldriven S 350 Bluetec. Ett steg upp finns bensindrivna S 400 Hybrid för 886.000. Dyrast blir S 500, som kostar 1.006.000 kronor. Samtliga finns även i längre versioner för 55.000 kronor mer.

De fyrhjulsdrivna modellerna (4Matic) lanseras i november, samtidigt som nya S 63 AMG.

Premiären var välbesökt och auto motor & sport var förstås på plats.

Teknik och utrustning

En av höjdpunkterna är den smarta "autopiloten", som gasar, bromsar och styr helt själv i farter upp till 200 km/h.

Tillvalslistan är förstås enormt lång. Bilentusiasten noterar: Totalt har Mercedes S-klass hela 500 led-lampor – och inte en enda konventionell glödlampa. Pressmaterialet är 120 sidor långt...

Instrumentpanelen är helt digital med en 12,3-tumsskärm. 300 led-lampor i interiören kan ställas in i sju färger och fem styrkor. De bakre led-lamporna i strålkastarna kan tonas ned i fyra steg för att ge ett mjukare sken nattetid.

Många S-klassköpare lär avnjuta sin bil från baksätet, som går att beställa i fem varianter. Den dyraste gör att baksätet blir bland annat fällbart 45 grader och får tempererade mugghållare.

Massagefunktionen använder 14 kuddar i stolen och går att programmera med sex olika massageprogram. Interiören ska också lukta bättre tack vare ett doftsystem som filtrerar luften och dessutom skickar ut en av fem valbara dofter i kupén.

Den tvåekrade ratten är tillbaka! Hela instrumentpalenen är digital.

En annat läcker funktion är Magic Body Control, där en kamera läser av vägen framför och anpassar fjädringen för exempelvis potthål och broskarvar. Detta finns som tillval enbart i V8-motoriserade S 500, åtminstone i början. Alla modeller får adaptiva dämpare samt luftfjädringen Airmatic som standard.Om det inte duger med uppvärmd ratt kan Mercedes också erbjuda uppvärmda armstöd.

Mercedes lanserar en helt ny version av infotainmentsystemet Comand. Ett högtalarsystem från Burmester finns som tillval med något som kallas "High-End 3D-ljud" för 72.000 kronor. Dessutom finns Frontbass, som vi känner igen från Mercedes SL: tomrummet i dörrarna utnyttjas som baslåda. Från SL-modellen kommer också Magic Vision Control – munstyckena för spolarvätskan flyttar in i vindrutetorkarna från motorhuven.

Även navigationssystemet har uppdaterats, bland annat med trafikinformation i realtid.

Hela modellprogrammet visades upp, tillsammans med superjumboplanet Airbus A380.

Självklart finns gott om möjligheter att koppla upp sig på nätet med hjälp av Comand Online. Kontrollenheten som styr Comand-systemet har blivit tryckkänslig för att föraren lättare ska kunna navigera bland menyerna.

Precis som i Mercedes A-klass kopplar Comand-systemet upp sig mot en smartphone trådlöst via blåtand. Detta kallas Mbrace 2. Apparna i mobilen skickas upp till de stora Comand-skärmarna och görs mer "bilvänliga".

Via en smartphone-app kan föraren dessutom skräddarsy massage, klimatanläggning och en del andra funktioner innan hen satt sig bakom ratten.

S-klassen ska vara "inbjudande", enligt Mercedes, och flera system ska ge lägre puls.

Säkerhet

Letar du efter en glödlampa här går du bet.

Samtliga säkerhetssystem går numera under namnet Intelligent Drive. En nyhet är Adaptive Highbeam Assist Plus samt Night View Assist Plus, som båda ska göra mörkerkörning enklare och säkrare tack vare en ny stereokamera och flera nya radarsensorer.

Liksom i förra generationen S-klass finns det smarta säkerhetssystemet Pre-Safe. Det kan upptäcka fotgängare och bromsa bilen i farter upp till 50 km/h. Pre-Safe Plus känner av bilar bakifrån, medan Pre-Safe Intense drar åt säkerhetsbältet för att föraren och frampassageraren ska förflyttas i motsatt riktning från krocken.

Alla i bilen, även baksätespassagerarna, får tillgång till krockkudde i bältet (dock som tillval). En så kallad "cushion bag" ser till att passagerarna inte glider under bältet vid en krock.

Mercedes bjuder också på nyheter i Bas Plus-systemet. Det kan känna av trafik och fotgängare som kommer från sidorna. Nattsiktsassistenten, som visar vyn framför bilen på den digitala instrumentpanelen, kan också ljusa upp riskfyllda vägpartier, exempelvis med djur eller fotgängare.

Liksom i den ansiktslyfta E-klassen har strålkastarna blivit mycket smartare. Med Adaptive Highbeam Assist Plus kan föraren alltid använda helljus nattetid – strålkastarna stänger av de partier som riskerar att blända mötande trafik.

De nya baklamporna är helt integrerade i karossen och ska, enligt Mercedes, förhöja intrycket av elegans.

Design

Mercedes S-klassdesign är ett välkänt signum som utstrålar ett stadigt "flytta dig" för den som får korn på den i backspegeln. Skådar man den stillastående är intrycket värdigt och respektingivande.

För att understryka sin överlägsenhet har Mercedes gjort grillen större, bredare och litet mer upprätt än tidigare och den är numera distinkt tredimensionell. Den långa motorhuven, den kupolliknande taklinjen och den mjukt sluttande bakdelen ger Mercedes S-klass klassiska sedanprotortioner.

Sidan domineras av Mercedes "Dropping line" som faller mjukt från fronten och bakåt ger struktur till en kraftfull silhuett. De överdrivna skärmbreddarna från föregående modell har fått ge vika för en mer integrerad look som fortfarande utstrålar lite överdrivenhet. De sluttande linjerna över bakdelen har enorma aerodynamiska fördelar.
 

Aerodynamik

Luftmotståndet för nya Mercedes S-klass är rekordlåga cw 0,24. Detta har åstadkommits genom en rad åtgärder och designlösningar som inte bara förbättrar luftflödet, utan även ljudet av luften som flödar runt karossen.

Ett flertal detaljer som optimerats för att få fram ett maximal resultat:

• Fram- och bakkjolarna är aerodynamiskt optimerade tillsammans med spoilern bak
• Aerodynamiskt och aeroaukustiskt optimerade backspeglar
• Man har tätat hela framlampssektionen och förbättrat tätningen av kylarsektionen samt optimerat luftflödet för att kunna maximera användandet av tillgänglig kylluft
• Vattendräneringskanaler med maximerat flöde
• Bilen sänks med 20 mm i hastigheter över 120 km/h
• Det finns en spoilerkant på baklamporna
• Underredet har försetts med paneler för att minska vägljud
• Speciella vingar framför framhjulen
• Optimerade fälgar och däck
• En stor del av bakaxel har klätts in

Transmissionstunneln har isolerats bättre och Mercedes anpassar isoleringen till varje enskild motor i nya S-klass.

Inuti bilen har man arbetat speciellt hårt med att få ned störande vind- och vägljud. Framförallt har man förbättrat lister vid fönster och dörrhandtag. Sidospeglarna har designats tillsammans med a-stolparna för att effektivisera vattendränage och minska spray från att träffa framrutan. Detta förhindrar att luftflödet bryter av och skapar oljud som tränger in via framrutan och sidorutorna.

Taket med panoramaöppning har förbättrats så att vindbruset från luckor, tätningar och vindavvisare håller sig på samma nivå som föregående modell, trots en större taköppning.

Man har tagit speciellt hänsyn till motor- och vägljud. Man har satsat på att få till en lågmäld och välbalanserad ljudnivå. För att se till att det motorljud som tränger in i kupén inte upplevs som påträngande utan som förfinat omfattar brandväggens isolering även delar av a-stolparna. Dessutom har man också använt sig av formpressade tätningskomponenter.

Det elektriskt justerbara baksätet (som är tillval) är fristående monterat och för att komma till bukt med högfrekvent däckljud har Mercedes lagt på extra isolering under sätena som sträcker sig hela vägen upp till hatthyllan.

Ytterst lite ljud ska kunna tränga igenom här, delvis genom ett intelligent ventilationssystem som tillåter nödvändigt luftflöde samtidigt som det minskar ljudöverföring via hatthyllan. Det textila underredsmaterialet hjälper också till att få ned högfrekvent däckljud.
 

Jag är helt säker på att S-klass kommer dominera lyxklassen länge framöver.
472
70