Vattenskadade USA-bilar lurar svenskar

Många av de 200.000 bilar som dränktes under höststormen Sandy i USA ansågs vara så skadade att de måste skrotas. Men enligt försäkringsbolaget If kan flera tusen av dessa skrotbilar exporterats till Europa där de snyggas till och säljs, trots att de kan ha allvarliga fel.
Annons

Vattenskadade USA-bilar lurar svenskar
När stormen Sandy drabbade USA:s östkust under förra hösten steg havsnivån med som mest fyra meter, vilket gjorde att stora områden fylldes helt med vatten. Någon av de här bilarna rullar kanske i Sverige, idag?

Bilar är byggda för att tåla vatten och gör det också, vid normalt bruk. Men en bil som dränkts helt eller delvis i smutsigt, salthaltigt havsvatten är en tickande bomb – ekonomiskt sett. Salt och smuts gör att elektronik rostar, elmotorer går sönder och olika elektriska kopplingar får kontaktproblem.

Har vattnet kommit in i motor, transmission och drivlinan räcker det inte alltid med att byta smörjmedel. Invändig korrosion kan uppträda och göra att slitaget påskyndas.

En vattenskadad bil går att snygga till och de elektriska problemen kan dröja en tid innan de börjar märkas. De som jobbat med felsökning vet att glappkontakt, kabelbrott, jordfel och elektronikstrul är något av de mest tidskrävande som finns. Felen kan uppträda sporadiskt och källan till problemet är näst intill omöjlig att hitta. Att leta upp och ersätta felaktig elektronik och elektriska komponenter kan bli mycket kostsamt.

Att reparera vattenskadade bilar blir i många fall så dyrt att det enda alternativet är att skrota bilen. Drastiskt, speciellt om bilen är ny eller nästan ny, men tyvärr den enda utvägen.

När stormen Sandy drabbade USA:s östkust under slutet av oktober 2012 skadades cirka 200.000 bilar. På sina håll ökade havsnivån med fyra meter. Många var nya bilar som stod uppställda i hamnarna eller hos bilhandlare nära kusten. Bland annat kunde vi berätta om en leverans av 320 stycken Fisker Karma (från fabriken i Finland) som stod i hamnen i New Jersey och dränktes av havsvatten, 16 av Karma-bilarna fattade eld och brann upp.

Enligt försäkringsbolaget If kan flera tusen av del bilar som ”skrotats” i USA i själva verket exporterats till Europa. Här snyggas de till och blir inregistrerade för försäljning. Statistik från Transportstyrelsen visar att runt 4.000 bilar med ursprung från USA registrerades i Sverige under 2012 och enligt bilinformationsföretaget Carfax är det en stor andel av dessa bilar som har en allvarlig skadehistorik.

Carfax, som följer bilarnas chassinummer och tidigare historik, hävdar att 21 procent av de bilar som direktimporterats från USA har haft allvarliga skador, exempelvis varit krockade eller dränkta vid stormar. Hela 61 procent av USA-bilarna som kommer via Litauen – där olika kriminella ligor ”reparerar” bilarna – sägs ha haft allvarliga skador, enligt Carfax.

”Det är så lätt att bli lurad av möjligheten att köpa en fin bil till ett bra pris. I själva verket går man oftast på en rejäl blåsning,” säger Göran Kellner som är utredningschef på försäkringsbolaget If. ”Köparna blir naturligtvis helt bedrövade när de inser att bilen är skräp.”

Vattenskadade USA-bilar lurar svenskar
Du hittar din drömbil från USA och priset är lågt – bara att slå till? Nej, hejda dig lite och lägg tid på att verkligen kontrollera historiken. Kanske har just den här bilen varit dränkt av stormen Sandy och ”skrotad” i USA, men exporterad till Litauen där den fixats till. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

If kräver nu att importen av farliga skrotbilar förs upp på EU-nivå och att bedrägerierna får ett slut. Antingen genom att EU inför enhetliga regler så att importen försvåras, eller genom att de enskilda länderna får sköta kontrollen på nationell nivå.

”Vi måste få en förändring som stoppar den här kriminaliteten och värnar trafiksäkerheten ute på våra vägar,” säger Göran Kellner.

Som bilköpare gäller det att vara vaksam mot en bilaffär som verkar allt för bra. Men de fusklagade bilarna från USA kan även dyka upp hos till synes seriösa bilhandlare. Därför gäller det att noga kolla historiken innan man gör ett köp. Det finns flera företag som erbjuder sina tjänster på detta område, både i Sverige och i USA.

Bilar som blivit totalförstörda vid krock, och egentligen borde bli pressade som stålskrot i USA, kan också exporteras till Europa i ett annat syfte. Den krockade bilen repareras inte men byter identitet med en stulen, likadan bil i Europa. Om bedrägeriet med den stulna bilen blir upptäckt är man tvungen att lämna tillbaka bilen till sin rätte ägare – och mister därmed hela köpesumman. Att man ”handlat i god tro” och varit ovetande om bedrägeriet gäller inte längre i Sverige, då lagen ändrades 2003.

Ett bra sätt att lära sig mer om bedrägerierna är att söka information på diskussionsforum, som till exempel hos våra vänner på Zatzy.com. Om ni läsare själva har erfarenhet av den här typen av bedrägerier så får ni gärna dela med er i fältet för kommentarer, nedan. Vad ska man se upp med? Vilka tecken visar att bilen är ett misstänkt bedrägeri? Hur gjorde du?

Annons
Annons
Rulla till toppen