Moderna bilar har allt mer elektronik och olika assistanssystem, något som kunderna också förväntar sig i sin nya bil. Men ibland kan det vara svårt att se skogen för alla träden och därför har Volvo byggt en ny supportsajt som ska visa fördelarna hos On Call-funktionerna.
Den bilförare som kört slut på bränslet, fått tekniskt fel eller kanske inte kan byta ett punkterat däck själv kan trycka på On Call-knappen i sin Volvo och komma i kontakt med en operatör vid hjälpcentralen.
Skulle en olycka inträffa och krockkudden (kuddarna) eller bältesförspännaren aktiveras går det ett automatiskt larm till operatören som kan positionsbestämma bilen och skicka hjälp.
Bland de mera vardagliga komfortfunktionerna finns möjligheten att med Volvo On Call fjärrstarta parkeringsvärmaren, kontrollera temperaturen i kupén, låsa/låsa upp bilen, läsa av instrumentpanelen, positionsbestämma var bilen är, skicka en destination till navigatorn, spåra bilen vid stöld, se om det är dags att tanka, körjournal, med mera. För Volvo V60 Plug-in Hybrid finns det ännu fler funktioner.
De flesta av funktionerna i Volvo On Call går att testa i demoläge genom att ladda ner Volvos app (finns hos App Store, med flera ställen), även detta finns det vägledning till på Volvos supportsajt för On Call (klicka på länken för att hoppa dit).