Nya BMW X5 blir fyrcylindrig – och sjusitsig

Tredje generationen BMW X5 är officiell och nu kan vi botanisera bland alla fakta, bilder och filmer. Nya X5 får fyrcylindriga motorer, kan beställas som bakhjulsdriven och sjusitsig samt får dieselmotorer med ureatillsats.


1,3 miljoner suvköpare kan inte ha fel. BMW X5 är en av tidernas mest kompletta suv och har sedan introduktionen 1999 bjudit på både körglädje och komfort, men nu är det dags för en rejäl uppdatering. Naturligtvis i downsizingens tecken.

Genom att utveckla plattformen från tidigare generations X5 med generösare användning av härdat höghållfaststål har BMW lyckats skala av 80 kg på vågen. En X5 xDrive30d väger nu in på 2.070 kg trots att bilen är något större och har mer utrustning.

Med en längd på 4.886 mm och bredd på 1.938 mm så är nya X5 32 mm längre och 5 mm bredare än sin föregångare. Höjden på 1.762 mm är också en ökning på 14 mm. Hjulbasen på 2.933 mm är densamma som andra generationens X5, men spårvidden har minskats med 4 mm både fram och bak.

Interiören har genomarbetats en hel del och liknar numera de övriga BMW-modellernas cockpit. Nya X5 får också Bang & Olufsen-system som i dag finns att få till 6-serien. Välj mellan ett baksäte som går att fälla enligt principen 40-20-40 eller en ny variant med två sektioner, 70-30. Den andra varianten har en skjutmån för att ge större benplats till den tredje radens säten. Bagagerumsvolymen har ökat med 30 liter till 650 liter. Men fäll undan de två baksätesraderna och du kan lasta 1.870 liter.

Chassit är en utveckling av det som sitter på dagens X5, med dubbla länkarmar framtill och en multilänkbakaxel. Nya X5 ska gå att beställa med fyra olika chassisättningar. En basversion med stålfjädrar och tre tillvalsvarianter med luftfjädring, Comfort, Dynamic och Professional. De två sistnämnda kommer att ha BMW:s Performance Control system, som sitter på X6, med torque vectoring system över bakaxeln. Detta chassi kommer också att introduceras på kommande X6 vilken visas upp på bilsalongen i Moskva nästa år.

Exteriört känner vi igen de två avgaspiporna baktill men fronten har fått mer krom och markerade luftintag. Led-ljusen hjälper till att förstärka de nya linjerna. Stötfångaren har mjukare former och nu hittar vi även den aerodynamiska lösning vid främre hjulhusen som vi förundrats över på 3-serie GT. Kanaler i stötfångaren riktar luften över de främre hjulhusen för att sedan leda ut den genom så kallade "air blades" bakom hjulhuset. Denna teknik ska minska turbulensen i hjulhusen och minska luftmotståndet.

 

Det andra steget i downsizingen har tagits i motor- och drivlineverkstaden. Till en början kommer X5 att erbjudas med tre motoralternativ. Alla kopplade till den åttaväxlade automatlådan som har både start/stopp och coasting-funktion, där du seglar fram istället för att motorbromsa. Den populära modellen xDrive30d får en dubbelturbomatad rak sexcylindrig dieselmotor på 258 hk och 560 Nm. Denna modell gör 0–100 km/h på 6,9 sekunder och har en toppfart på 230 km/h. Ändå är den uppgivna förbrukningen bara 6,2 l/100km och koldioxidutsläppen mellan 162 och 164 g/km.

X5 M50d har den trippelturbomatade raka dieselsexan vilken ger 381 hk och maffiga 740 Nm i vridmoment. 0–100 km/h går då på 5,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Men trots de maffiga fartresurserna så ska den här besten klara sig på endast 6,7 l/100km och 177 g/km i koldioxidutsläpp. Alla dieselmotorer kommer att ha ureainsprutning för sänkta kväveoxidutsläpp. Det är en extra tank som tillför urea till bränslet vid insprutning vilket ger lägre halter av kväveoxider i avgaserna. Ureatanken kommer att fyllas på vid service så det är inget som ägaren behöver bekymra sig om.  

Den stora 4,4-liters V8 bensinmotorn med 450 hk och 650 Nm ger accelerationssiffror på fem sekunder till hundra km/h. Toppfarten är begränsad till 250 km/h och förbrukningen uppges ligga på 10,4 - 10,5 liter per 100km. Koldioxidutsläppet hamnar då mellan 242 och 244 g/km.

Lite längre fram kommer ytterligare tre motoralternativ, och det är här vi finner den största nykomlingen. En tvåliters fyrcylindrig dieselturbomotor på 218 hk. Denna modell av kommer att erbjudas med antingen fyrhjulsdrift i xDrive25d eller, för första gången i en X5, bakhjulsdrift i sDrive25d. Den tvåhjulsdrivna varianten har en uppgiven förbrukning om 0,56 l/100km och ett koldioxidutsläpp på 149 g/km.

I dag finns inga bekräftade uppgifter om en X5 M, men allt pekar på att den kommer under 2014 då även uppdaterade X6 M lanseras. Båda förväntas ha samma 4,4 liters-V8 som sitter i M5 och M6, det vill säga 560 hk. Vidare förväntas en elhybrid med bensin- eller dieselmotor att dyka upp under 2015.

Nya X5 kommer, precis som tidigare generation, att byggas i anläggningen i Spartanburg i South Carolina. Här byggs även X3, X6 och snart även den X4 som vi har fått se koncept av.

 

 

BMW X5 är kungen i det här segmentet, mitt val - helt klart!
290
239