Så mycket kostar Audis laddhybrid

Nästa år börjar Audi A3 Sportback e-tron levereras till sina första kunder och priset i Europa är fastställt: 38.000 euro. De som väljer en A3 e-tron får en kvick laddhybrid som gör 0-100 km/h på 7,6 sekunder och har en uppgiven bensinförbrukning på endast 1,5 l/100 km.
Annons

 

Audi A3 Sportback e-tron blir först ut i stora VW Group med en laddhybrid och leveranserna startar i början på nästa år. Det har saknats en del viktiga uppgifter sedan Audi A3 Sportback e-tron presenterades på Genèvesalongen men nu vet vi mera.

Viktigaste pusselbiten som saknades var förstås prislappen och den ska bli 38.000 euro i Europa. Något svenskt pris har vi inte ännu men kan jämföra med basmodellen Audi A3 Sportback 1,4 TFSI som med automatlåda börjar någonstans runt 250.000 kronor. 38.000 euro skvallrar alltså om ett rejält hopp uppåt.

Vad kan då få kunderna att svälja ett rejält högre pris på sin Audi A3 Sportback e-tron, jämfört med vanliga modellen? Vad sägs till exempel om en bensinförbrukning på bara 1,5 l/100 km – en nivå som man knappt ens uppnår med en snål moped. Det låter helt osannolikt lågt och som vi förklarat förut beror det på den ”snälla” testnormen i EU.

Laddhybrider tillåts köra en körcykel (NEDC) med fulladdat batteripaket (då dräneras batteriet, men det är enligt reglerna) sedan körs ytterligare en körcykel med batteriet så urladdat att förbränningsmotorn går in och laddar. Bränsleförbrukningen får man genom att göra ett snitt av de två körcyklerna. Med en kraftfull elmotor som i Audi A3 Sportback e-tron behövs inte förbränningsmotorn speciellt mycket och då blir förstås bensinförbrukningen också mycket låg. CO2-utsläppet för Audi A3 Sportback e-tron uppges till endast 35 g/km.

Förbränningsmotor och elmotor i Audi A3 Sportback e-tron kan arbeta var för sig eller ihop och då anges den sammanlagda toppeffekten till 204 hk (150 kW) och 350 Nm. Effekten i de två motorerna kommer dessutom tidigt i varvregistret, elmotorn ger sitt maxvrid från 2.000 rpm och TFSI-motorn har sitt bästa vridmoment mellan 1.750–4.000 rpm.

Elmotorn i Audi A3 Sportback e-tron ger 75 kW (102 hk) och väger 34 kilo. Den platta elmotorn sitter mellan förbränningsmotorns svänghjul och en nyutvecklad koppling, kallad ”K0”. Elmotorn fungerar även som startmotor och drar igång förbränningsmotorn, varefter K0-kopplingen automatiskt ”släpper loss”. Transmissionen är sexväxlad dubbelkopplingslåda.

Batteripaketet är inte gigantiskt stort, men kapaciteten anges till 8,8 kWh och det ska räcka för en elektrisk räckvidd på fem svenska mil. Men även här får man ta siffran med en nypa salt eftersom räckvidden mäts enligt ECE-normen med körcykeln ”NEDC” (New European Driving Cycle), alltså samma snälla körcykel som används för bränsleförbrukningen. Vid snabb landsvägskörning eller kallt väder kan den uppgivna räckvidden halveras.

Bensintanken rymmer 40 liter och batteripaketet stjäl en del utrymme, bagagerumsvolymen anges till 280 liter i Audi A3 Sportback e-tron. Med nedfällt baksäte växer utrymmet till 1.120 liter.

Laddningskablar anpassas efter det land där Audi A3 Sportback e-tron levereras. Med ett ”vanligt” vägguttag uppges laddningen gå på tre timmar och 45 minuter, men kan bli betydligt kortare om man har tillgång till trefas med högre amperestyrka. Fler detaljer om Audi A3 Sportback e-tron finns i Audis pressrelease, som går att ladda hem som pdf-dokument.

Annons
Annons
Rulla till toppen