Direkt från Kina: Volvos framtid är säker

Glöm alla profetior om varumärkets snara undergång. ”Volvos framtid är mycket ljus, succéer väntar runt hörnet” enligt företagsledningen. Vi är på plats i Chengdu i Kina, där det är positiva tongångar inför onsdagens högtidliga invigning av Volvos nya bilfabrik.
Annons

Direkt från Kina: Volvos framtid är säker
Fu Qiang är ”president and CEO Volvo Cars China distribution”, det vill säga den som har ansvaret för Volvos försäljning i Kina.

Igår fick vi lyssna till mängder av föredrag. Lars Danielsson (Senior Vice President Volvo Cars China operations) och Fu Qiang (President and CEO Volvo Cars China distribution) talade, precis som Lars Falk (Vice President Product Design China Volvo Cars).

Det är mycket att ta in. Men Volvos företagsledning är optimistisk och har en detaljerad plan för att lyckas. Att lägga ytterligare produktion i Kina är bara första delen i denna plan. Det ska även byggas motorfabriker och ytterligare produktionsanläggningar för att bygga bilar.

Vi har fått en del konkreta siffror för hur utvecklingen ska gestalta sig med olika delmål, dessa får jag återkomma till mera i detalj i artikeln i tidningen. Men efter att ha lyssnat på dessa tre talare känner jag mig nästan övertygad om att Volvo har en hållbar vision om en positiv utveckling.

Direkt från Kina: Volvos framtid är säker
Volvos målsättning är inte blyg, direkt. Men ska man komma någonstans gäller det att sikta högre än trädtopparna.

Lars Falk framhåller den kommande läckra designen, så klart, och Fu Qiang menar att Volvo ska lyckas genom att satsa på de mindre städerna (under sju miljoner invånare …) genom att framhålla hur ren luften är i kupén på en Volvo. Låter det flummigt? Japp, men det finns faktorer som pekar på att tänket är korrekt.

”Kineser gillar avskalad och enkel skandinavisk design med en känsla för detaljer, det är bara det att kineserna ännu inte vet om det ännu. Att det är just detta som Volvo erbjuder”, säger Lars Falk.

Idag onsdag har vi ytterligare en frågestund med företagsledningen. Har du några frågor om Volvos framtid i Kina och globalt, skriv dessa i kommentatorsfältet nedan. Vi ska göra vårt bästa för att få svar.

Direkt från Kina: Volvos framtid är säker
Chengdu by night. Volvo ska satsa på ”små” städer i Kina (de under sju miljoner invånare) och marknadsföra sig som en bil med bra rening av kupéluften.
Annons
Annons
Rulla till toppen