Välkommen in i Volvos nya fabrik

Världspressen har nu för första gången släppts in i Volvos nya fabrik i Kina, däribland auto motor & sport. "Fabriken är modern, fräsch och effektiv. Men det blir inte bättre än Torslanda", säger en svensk Volvoanställd på plats. Följ med vår reporter in i fabriken.
Annons


I dag onsdag har världspressen för första gången
släppts in i Volvos nya fabrik i Chengdu, Kina. Bygget har gått i raketfart. På ett 500.000 kvadratmeter stort område har en fabrik som omfattar en golvyta om 240.000 kvadratmeter slagits upp. Detta på en plats där det tidigare bara var en åker.

På andra sidan staketet ligger en av koncernkollegan Geelys fabriker och i det närbelägna området har flera kinesiska och europeiska biltillverkare placerat sina fabriker. Ett ”kluster” av bilfabriker och kompetens, kan man säga. Volvos ambitioner i Kina är ambitiösa, som vi kunde berätta efter gårdagens presskonferens där Volvo satte upp ett mål att sälja 200.000 bilar per år i Kina.

I det stora komplexet ska 1.100 personer jobba åt Volvo och på sikt ska anläggningen ha en kapacitet på 120.000 bilar/ år. Just nu är tolv lagledare från Torslanda här för att utbilda och inspektera. Vi träffade Anna Johansson och Hannu Nyqvist, som har ett par veckor kvar i Chengdu. De sista svenska lagledarna åker hem 13 juli, lagom till semestern.

”Det ser ut att bli riktigt bra. Modernt, fräscht och effektivt. Men det blir inte bättre än i Torslanda, vi är bäst”, skrattar Anna Johansson på go’ göteborgska.

Första bilen som ska byggas är S60 L, en 80 millimeter förlängd version av ”vanliga” S60. Sedan följer troligen XC60 inom ett år, Volvo svävar lite på målet där. XC90 har också nämnts men den är minst 18 månader bort.

Annons
Annons
Rulla till toppen